On totta, että olen useamman kerran sekä sanonut että kirjoittanut, että sisällöntuottamisessa tärkeintä on sisältö. Sen lisäksi on kuitenkin tärkeätä myös seurata, miten tuotettuun sisältöön reagoidaan, eli meneekö sanoma perille ja lukevatko ne yrityksen tavoittelemat potentiaaliset asiakkaat tuotettua sisältöä.
Tässä auttaa niin asiakkaiden kanssa henkilökohtaiset keskustelut kuin myös esimerkiksi Google analytiikka. Toisaalla yrityksellä on tarve myös kuunnella, mitä siitä sanotaan netissä ja eritoten sosiaalisessa mediassa. Näiden lisäksi joillekin yrityksille ja aloille on hyödyllistä tsekata mitä Google Alerts ja Google Trends voivat kertoa nykyhetkestä. Esimerkiksi tätä kirjoitettaessa Suomessa oli nousussa kaksi isoa hakutrendiä: HIM (bändi) sekä Pride Helsinki. Trendeissä oli näkyvissä myös GnR:n keikka Hämeenlinnassa. Google Alert on taas työväline, jonne yritys voi itse säätää asioita, joista haluaa hälytyksiä eli Alertteja. Näiden lisäksi myös erilaiset asiakaskyselyt auttavat varmistamaan ja varmentamaan omien toimien oikean suunnan ja mikäli suunta ja tapa ovat vääriä, pitää tehdä korjausliike.
Sisällöntuotannossa pitäisi myös pystyä huomioimaan eri kohderyhmät, ei vain koko markkinoilta vaan myös omasta asiakaskunnasta. Erilaiset asiakkaat ovat yleensä erilaisessa tilanteessa, osa on vasta tietoisuus tilassa kun toiset ovat jo oikeasti miettimässä sitä hankintaa. Jokaiselle ryhmälle on mahdollista tuottaa omanlaista sisältöä eri kanavien kautta – ja huom! sen sisällön ei välttämättä tarvitse olla pitkää ja tylsää!
Tässä yksi hyvä yksinkertainen kuva, mistä on kyse:
Vinkki: sinulla ja yritykselläsi saattaa olla tarve ja halu tehdä kaikki isosti. Mutta sisällöntuotannossa parasta olisi löytää se oma niche-osio, se kaikista arvokkain sisältö, mitä voit kertoa asiakkaillesi. Älä kerro mitä kaikki muutkin kertovat, vaan jotain mikä oikeasti hyödyttää!