ER-tuki ja hakusanamarkkinointi

admin

ER-tuen ensimmäisestä Google Ads-kampanjasta on aikaa varmasti yli kymmenen vuotta. Nykyään Googlemainonta on meillä minimaalista, johtuen täysin työmme suuntautumisesta enemmän varsinaisen sisällöntuottamiseen, mutta on meillä koko ajan pari Google kampanjaa käynnissä, samoin kuin mainoskampanjoita myös sosiaalisen median kanavissa.

Hakusanamarkkinointi on jotain, mitä emme ole tarjonneet näiden vuosien varrella, ja tosiasiassa vasta aivan äskeittäin opimme yhdistämään eri asiat keskenään ja näkemään sen kokonaisuuden, jonka kanssa olemme työskennelleet vuosia – asiaan auttoi oikeiden työvälineiden eli sovellusten löytäminen ja käyttöönotto. Näitäkään asioita ei pidä tehdä mutu-tuntumalla, vaan dataan perustuen.

Hakusanamarkkinointi ja sisältötuotanto

Nyt 2022 syksystä olemme siis avanneet mahdollisuuden saada meiltä tilattua hakusanamarkkinointiprojekti yhdistettynä sisältötuotantoon ja ulkoisen linkkien hankintaan. Tässä auttaa se, että olemme viimeiset 5-6 vuotta tehneet tätä työtä aktiivisesti Euroopassa, sekä Suomessa alihankkijana, ja sitä kautta oppineet työtavat ja prosessit, sekä luoneet oman sisäisen toimintatavan, jolla voidaan parantaa yritysten näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa monipuolisella osaamisella.

Olemme jo aiemmin sisältötyössä keskittyneet kysymään asiakkailtamme, mitä he haluavat oikeasti myydä, ja samalla olemme välillä saaneet opastaa markkinoinin ja myynnin perusasioissa kuten kohderyhmissä, budjetoinnissa ja analyyseissä – asioissa, joita olemme opettaneet yrittäjille jo vuosia erilaisten organisaatioiden ja koulutusten kautta online ja onsite – aivan yritysten sisäisiin koulutuksiin saakka.

Yritykselle sopivat hakusanat löydetään ja päätetään yhteisten keskusteluiden ja hakusana-analyysin kautta. Niiden toimivuuteen voidaan käyttää useampaa tapaa, joka sitten sovitaan aina yrityskohtaisesti, riippuen aina tavoitteista ja yrityksen budjetista.

Hakusanamarkkinointiin ja sisältötuotantoon voi upottaa tuhansia euroja kuukaudessa, tai sitä voi tehdä satasilla, mutta aina pitää pääajatus olla siellä tavoitteista ja niiden mahdollisessa tuloksellisuudessa. Jos on tarkoitus myydä kymmenillä tai sadoilla tuhansilla euroilla kuukaudessa, voi myös markkinointiin käytettävät eurot olla hieman eri skaaloissa.

Jos ajattelet teille sopivaa kumppania, niin me olemme kiinnostuneita, mikäli sijaitsette järkevän ajomatkan päässä Lohjalta – missä oma tukikohtamme näin 2022 sijaitseen. Työt ja palaverit on kyllä mahdollista hoitaa täysin online, mutta ensimmäinen tapaaminen ja ensimmäinen suunnittelupalaveri on hyvä tehdä kasvotusten – joskin online tapaaminen on myös mahdollista, me vain suosittelemme henkilökohtaista tapaamista, yhä nykyäänkin.

Monet alan palvelut rakentavat hakusanamarkkinoinnin pitkälti Google mainonnan päälle, ja tarjoavat palveluna itse mainonnan tekemistä ja sen analysointia, tämä ei ole meidän tapamme, mutta emme sano, etteikö se toimisi. Meidän tapamme on sisältötuotanto, tarinat, linkitykset ja siihen datan hyväksikäyttö ja hakusanojen avaintutkimukset ja toivottavasti jatkuva seuranta, sillä mitä paremmin jokin yritys omalla alallaan nämä asiat tekevät, kilpailijat todennäköisesti tulevat perässä ja kopioivat jälkiä – markkinointi ei ole koskaan valmiiksi tehty, vaan on samanlaista jatkuvaa työtä kuin mikä tahansa muukin yrityksen perustoiminnoista.

Älä siis sulje silmiäsi sisältötuotannolta, kun puhutaan hakusanamarkkinoinnista – jos laitat sanan Googleen niin saat tänään noin 2500 hakutulosta 0,29 sekunnissa (tänään testattu). Google esimerkiksi vasta hakusanamainontaan näin:

Hakusanamainonta tarkoittaa hakukoneessa (esim. Google, Bing, Yahoo, Yandex) tehtävää mainontaa. Käyttäjä hakee etsimäänsä asiaa, esimerkiksi koiran lelut netistä, ja saa ensin maksettuja hakutuloksia aiheesta, sitten orgaanisia tuloksia.

Totta, mutta me puhumme hakusanamarkkinoinnista, joka on laajempi käsite kuin pelkkä mainonta. Ihan samalla tavalla kuin markkinointitoimet pitävät sisällään paljon muutakin kuin vain mainontaa!

Google määrittelee vastauksissaan hakusanamarkkinoinnin näin:

Hakukonemarkkinointi eli Search Engine Marketing (SEM) on oleellinen osa digitaalista markkinointia. Hakukonemarkkinoinnilla edistetään verkkosivuston löydettävyyttä internetin hakukoneissa. Mitä paremmalla paikalla yrityksesi verkkosivu näkyy hakukoneen hakutulossivulla, sitä enemmän sivustolle tulee kävijöitä.

Näiden kahden alla on sitten vielä yksi paljon käytetty termi eli SEO, josta Google kertoo näin:

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on prosessi, jonka päämääränä on tuoda verkkosivustollesi lisää kävijöitä hakukoneista (Googlesta pääosin) ja konvertoida heidät ostaviksi asiakkaiksi ilman, että joudut maksamaan niiden hankkimisesta.

SEO projekteissa yhdistetään sitten asiakkaan tavoitteiden ja budjetin mukaisesti niin kotisivujen muokkaaminen, kotisivujen sisällön muokkaaminen, Google ads mainonta, sosiaalisen median kanavien tavoitteet ja sisältö sekä ulkoisten linkkien hankinta ja tavoitteet – SEO projekti on siis kaikista monipuolisin ja kattavin, ja tämäkin on parhaillaan sellaista markkinointia ja työtä, joka tukee yrityksen myyntiä ja menestystä, kun sitä tehdään jatkuvasti – se ei siis ole yksi työ kertaalleen tehtynä, vaan jatkuvaa työtä yrityksen tavoitteiden saavuttamiseksi uudelleen ja uudelleen.

Ota yhteyttä, ja katsotaan mitä voimme tehdä teidän hyväksenne.