Pidemmän aikaa on saanut kuulla, kuinka nuoriso katoaa Facebookista kohti muita sosiaalisen median kanavia. Vaikka lause osittain sisältääkin totuuden, ei sen tarvitse tarkoittaa, että sinun yrityksen tulisi unohtaa Facebook ja lähteä nuorten perässä uusille kanaville. On aivan luonnollista, että nuoret seuraavat ensimmäisinä uusiin teknisiin kehityskanaviin ja aloittavat mitä erikoisempia trendejä – minitrendejä nuorten piirissä. Näin on ollut aina. Kannattaako yrityksen muuttaa oma markkinointiaan ja lähteä näille uusille teille heti niiden tullessa onkin sitten kinkkisempi kysymys – ehkä silloin, jos kohderyhmäsi on täysin nuoret. Työssäkäyvät ja perheelliset nuoret aikuiset taasen viettävät entistä enemmän aikaa myös Facebookissa, aivan vain jo siitä syystä, että sieltä saa tietoa kohta yhtä hyvin kuin netistä. Entisen ”katso se Googlesta” rinnalle on tullut ”kysy sitä Facebookista”.
Facebookin ryhmät ja sivut avaavat yrityksille mahdollisuuksia, joita yrityksillä ei vielä muutama vuosi sitten ollut. Toiset yritykset ovat ottaneet nämä mahdollisuudet nopeasti haltuun, ja joillakin haltuunotto on vaikeampaa ja hapuilevaa. Kannattaa muistaa se tosi- ja perusasia, että Facebook on sosiaalinen media eli perusajatus on, että siellä kommunikoidaan toisten kanssa. Eli yrityksen tulee kehittää keinoja ja tapoja, joilla se oikeasti on yhteydessä asiakkaisiinsa ja potentiaalisiin asiakkaisiin. Tämä tarkoitaa useimmille todella suurta muutosta, koska aiemmin ulkoinen näkyvyys on tarkoittanut lähinnä staattisten kotisivujen, ja kerran tai kaksi lehtimainoksen kautta saavutettua näkyvyyttä. Jopa verkkokauppa tai ajankohtaista-osion sisältävän kotisivun ylläpitäminen on aivan eri asia kuin olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Jos kotisivuille on hyvä muistaa ainakin kerran kuukaudessa käydä julkaisemassa jotain, sosiaalisessa mediassa tulisi olla paikalla lähes päivittäin. Jälleen kuitenkin pitää muistaa se yrityksen oma liiketoiminta – kenelle, missä, koska – jokaisen yrityksen ei tarvitse sosiaalisessakaan mediassa olla äänessä päivittäin, mutta edes viikottainen huhuilu asiakassuuntaan on toivottavaa.
Facebook siis toimii. Yrityksellä on mahdollisuus kasvattaa kuulijakuntaansa hyvällä sisällöllä tai hyvillä tarjouksilla orgaanisesti ja hitaasti tai buustaten kasvua erilaisilla tavoilla ja käyttämällä kasvuun myös euroja. Vaikka Facebook itsessään olisi maksuton, oikeasti tuloksia saadaan panostamalla myös Facebookin mainontaaan. Tässä on vähän sama asia kuin kivijalkaliikkeessä. Jos liike ei mainosta ollenkaan ja markkinoikin minimaalisesti, mutta kauppa käy jotenkuten, voi yrittäjä sanoa, että nykyiset asiakkaat kertovat tuttavilleen ja näin saan tarpeeksi asiakkaita. Tällainen toiminta johtaa vähitellen pienenevään asiakaskuntaan ja pienenevään liikevaihtoon jo loogisestikin. Jotta yrityksen liiketoiminta olisi kasvavaa, on yrityksen tavoitettava koko ajan uusia kontakteja, uusia potentiaalisia asiakkaita ja riippuen yrityksen toiminnasta ja kohdeyleisöstä, on yrittäjällä käytössään nykyään paljon vaihtoehtoja.
Me autamme ja olemme auttaneeet yrittäjiä ymmärtämään sosiaalisen median mahdollisuudet markkinoinnissa ja uusien asiakkaiden hankinnassa. Joillekin asiakkaille toteutamme tätä suunnitelmaa alihankkijaja, joillekin olemme toteuttaneet vain analyysin ja toimenpide-ehdotelman. Facebookissa markkinointi ja mainonta ei ole itsessään vaikeata, mutta sitä pitää tehdä suunnitelmallisesti, aivan kuten muutakin mainontaa ja markkinointia, sillä vain suunnitelmallisuus toimii pitkällä aikajänteellä.
Me autamme.
KO