Haluatko ”buustata” hakusanojasi

admin

Aluksi meillä oli vain kotisivut. Seuraavassa vaiheessa tuli Googlen ylivalta ja sitä myöten yritysten on tullut opetella, miten saa omat kotisivunsa hyvin näkyville Googlen listauksissa – sillä 99,99% ihmisten tietohauista tapahtuu kuitenkin sitä kautta.

Yrityksen, jotka miettivät omaa Google näkyvyyttään, ovat viime vuodet ”taistelleet” Google optimoinnin kanssa, eli pyrkineet luomaan kotisivut rakenteellisesti sellaisiksi mistä Google tykkää, mutta myös sisällöllisesti sellaisiksi, joista Google sekä potentiaaliset käyttäjät ja asiakkaat tykkäävät – enää ei riitä, että tekee kotisivut ja sinne yksinkertaiset teksit ”hei olemme täällä, tilaa meiltä”. Yksinkertaisuus toimii aloilla, joilla ei ole paljon kilpailua, mutta vähitellen useimmat tuotteita ja palveluita tarjoava yritys löytyy netistä ja silloin on kysymys siitä, mitkä yritykset löytyvät nopeiten ja helpoiten.

Google optimoinnista

Kaikki lähtee siitä, että yritys avaa nettisivut mielellään sellaisella domain-nimellä, joka liittyisi yrityksen tarjoamaan tuotteeseen tai palveluun, jotta myös domainnimestä olisi hyötyä markkinoinnissa – tottakai sen yrityksenkin nimellä voidaan avata sivusto, mutta harvemmin yritys kuitenkaan markkinoi ja myy itse yritystä, vaan sen tuotetta tai palvelua – lisäksi on todennäköisempää, että tuntematon potentiaalinen asiakas etsii nimenomaan sitä palvelua tai tuotetta, koska yrityksestä ei tiedä vielä kukaan.

Toisekseen yrityksen nettisivujen pitää olla sisällöltään tarpeeksi rikasta, auttavaa ja toimivaa ja sivuston rakenne Googlen toiveiden mukainen, eli tekstisisällön tulee rakentua eritasoisten otsikoiden ympärille, hyviä aiheeseen liittyviä kuvia unohtumatta.

Ensitöiksesi varmista, että omat kotisivusi on ”rakenteeltaan” oikein tehdyt ja erilaiset H1, H2 ja H3 otsikot löytyvät eikä kuvia ole jätetty mihinkään img34894934.jpg muotoon, mikä ei kerro Googlelle mitään, mistä on kyse.

Kaikkea ei tarvitse tehdä itse

Seuraavassa vaiheessa pitäisi yrityksen nettisivuille saada luotua linkityksiä toisilta sivustoilta, esimerkiksi yhteistyökumppaneiden ja erilaisten listausten kautta – näillä ns. paluu eli backlinkeillä on oma tärkeä merkityksensä Googlen suorittamassa yrityksen sivuston laadun mittaamisessa- puhutaan esimerkiksi termistä Domain Authority eli DA-arvosta.

Sitten pitäisi myös sekä itse päättää millaisia tärkeitä sanoja käyttää omilla sivuillaan hyvin tekstissä, joita potentiaaliset asiakkaat kenties käyttävät omissa hauissaan – ja tässä vaiheessa heitetään romukoppaan vanha äidinkielen opetus ”tautofonia” on tauti. Kotisivuilla tulee toistaa sopivassa määrin tärkeitä sisältösanoja, niitä voi käyttää otsikoissa, kuvien nimeämisessä ja tottakai itse sisältötekstissä. Jos teiltä ei itseltä tunnu syntyvän tekstiä, voitte aina tilata sitä vaikka meiltä. Tekstin hinta on yleensä luokkaa 35-150 euroa/1000 sanaa riippuen vähän loppukäytöstä, termistöstä ja sopimuksesta.

Buustataan hakusanoja

Hakusanojen buustaaminen on sitten sitä vaihetta kun kaikki edellä mainitut ovat valmiina ja siirrytään natiiviartikkeli vaiheeseen, eli kirjoitetaan artikkeleita, sivuja ja sisältöä muille sivustoille niin, että teksti sisältää tarpeellisia hakusanoja ja jokainen teksti myös paluulinkin sopivalla ankkurilla – jos Google mainonta oli edullista, niin tämä jo maksaa jotain, mutta hyvin toimitettuna tuottaa yhtä hyvin tulosta ja tukee kokonaisuutta. Pienet buustausprojektit esimerkiksi meidän kauttamme sisältävät 5-10 artikkelia eri sivustoilla parin kolmen kuukauden kampanjassa ja hinnat lähtevät sieltä alle tuhannesta eurosta pariin, kolmeen tuhanteen – riippuen jälleen sekä sisällöstä että sivustoista.

Välillä kokonaisprojekti voi sisältää myös natiiviartikkeleiden lisäksi niitä tukevaa Google Adwords ja Facebook mainontaa.

Sisältöä, sisältöä, linkkejä ja analyysejä

Jotkut yritykset pystyvät tekemään tämän kaiken itse. Ne, joilla ei ole aikaa tai osaamista tuottaa kuvallista tai tekstillistä sisältöä, voivat tilata palveluita. Me esimerkiksi teemme tilauksesta sisältöä niin kotisivuille, sosiaaliseen mediaan kun myös videoita, valokuvausta sekä edellä mainittuja natiiviartikkeleita. Annamme myös konsultaatiota edellä mainituissa asioissa osaamisella, jonka olemme saaneet sekä työtä tekemällä, opiskelemalla ja tutkimalla.