Jättiläinen saapuu uusille areenoille

admin

Activision Blizzard on onnistunut rakentamaan oikean videopeli valtakunnan huippumenestys pelien kuten Call of Duty ja Warcraft ympärille. Nyt yritys haluaa tulla videopelien ESPN:ksi- kysymys kuuluu, toteutuuko se ja lähtevätkö seuraajat mukaan?

Activision Blizzard on yritys joka työllistää  9500 työntekijää ja yritys teki viime vuonna tulosta 966 miljoonaa US-dollaria.

Jos Call of Duty ja Warcraft ovat tuttuja nimiä niin myös World of Warcraft ja Skylanders ovat saman yrityksen tuotantoa, kuten myös uusin, vuoden verran saatavilla ollut Overwatch, jota yli 30 miljoonaa pelaajaa pelaa ympäri maailman ja jotka ovat käyttäneet peliin jo miljardi dollaria. Nimenomaan Overwatch on peli, jonka ympärille Activision Blizzard on rakentamassa itse vetämäänsä liigaa, eUrheilu liigaa, missä joukkueet pelaavat toisiaan vastaan verkossa. eUrheilu on kasvava ala ja ennustetaan että tänä vuonna ala kerää noin 700 miljoonaa dollaria tuloja erilaisista lähteistä kuten katseluoikeuksista eri kanaville. Tänä vuonna ennustetaan että eUrheilulähetykset saavuttavat noin 385 miljoonaa katselijaa, ja luku on noususuunnassa.

Activision Blizzardin selkeänä ajatuksena on rakentaa Overwatch liigasta (ainakin USA:ssa) NHL ja NFL tyylinen liiga, jossa jokaisella kaupungilla on oma ammattilaisjoukkueensa. Tätä kautta yritys pääsee uusille markkinoille myymään erilaista liigatavaraa kuten paitoja yms. Activision Blizzardin toimitusjohtaja Bobby Kotick (palkka hulppeat 33,1 miljoonaa dollaria vuodessa) povaa eUrheilu tähdistä tulevan tulevaisuudessa yhtä suuria tähtiä, kuin tämän päivän urheilutähdet ovat… yksi iso kysymysmerkki vain on, kestääkö Overwatch peli aikaa? Se on kuitenkin vain vuoden vanha(!). Jos sitä verrataan vaikka jo 15 vuotta vanhaan Call of Duty peliin ja siihen, että pelistä on tekeillä useampiakin elokuvia parasta aikaa. Call of Dutya on on myyty yli 250 miljoonaa kappaletta vs Skylanders peliä 6 vuodessa yli 300 miljoonaa!

Tämän kaiken oheen on syntynyt aivan uutta toimintaa, mitä ei ollut lainkaan vielä muutama vuosi sitten. Monet näissä peleissä menestyneet pelaajat ovat perustaneet/avanneet itselleen online kanavia, joissa he kertovat pelaamisestaan ja itsestään sekä kuvaavat livenä pelaamistaan heitä seuraaville katselijoille esim Twitch kanavalla. Parhaat online pelaajat saavat erilaisia mainos-ja markkinointituloja useita satoja tuhansia vuodessa – mutta vain HARVAT! Onkin niin, että on kaksi tapaa ansaita eUrheilulla: pelata huipputasolla ja voittaa turnauksissa tai luoda oma mielenkiintoinen profiili, jota sitten ihmiset tuhansittain seuraavat. Nämä ”striimaajat” saattavat lähettää omasta toiminnastaan videokuvaa 4-8 tuntia joka päivä eli vanhemman ikäpolven mukaisesti tekevät täysiä työpäiviä pelaten tietokonepelejä – kuka olisi arvannut vielä muutama vuosi sitten.

Tulevaisuuden mahdollisuudet ovat valtavat. Nykyään suurin osa pelaajista on miehiä ja poikia, mutta potentiaalisia tyttö ja naispelaajia on miljoonia. Sukupuolien erot pienenevät, jos ja kun eUrheilu kasvaa ja kehittyy, ja sitä kautta tulee lisää paljon uusia pelaajia.

Miten Activision Blizzardin tavoitteiden kanssa käy, näemme jatkossa.