Latasin tänä aamuna Suomen Yrittäjien ilmaisen digioppaan nähdäkseni, mitä se tarjoilee yrittäjille ”digiloikkaan”. Enkä ollut kovin yllättynyt kun ensimmäinen asia mistä aloitettiin oli yrityksen kotisivut ja se mistä ja kuinka hakea niille tekijää ja kumppania. Tässä vaiheessa täytyy myöntää, että en ollut kiinnittänyt yhtään huomiota oppaassa mainittuun ite wikiin, mutta kävin samantien listaamassa itseni sinne, luonnollisesti. Siis jotakin oli tästäkin digioppaasta samantien apua.
Itseasiassa oppaan kahdeksan ensimmäistä sivua käsittelivät yrityksen nettisivuja, niiden optimointia, sisältöä ja kaikkea niihin liittyvää – Google on siinä suuressa osassa, koska nykyään se on se number one, mitä tulee kaikkiin maailman tietohakuihin. Enää ei ole useampaa samantasoista hakukonetta kuin esimerkiksi 90-luvulla, Google on se, missä yrityksen pitää olla näkyvillä ja löydettävissä niillä hakusanoilla, jotka liittyvät yrityksen tuottamiin tuotteisiin tai palveluihin.
Sitten mentiinkiin digityökaluosastolle eli etäneuvotteluihin ja pilvitallennukseen sekä varmuuskopioihin – tämä on mielestäni huomattavasti tärkeämpää kuin kotisivut. Liian usein menneiden vuosien varrella olen tavannut yrittäjiä, joilla on käytössä vain se yksi kone, ja se sitten sanonut kaput, ja sen mukana ovat menneet kaikki firman tiedot – ei ole varmuuskopioita, ei ole pilvitallennusta, eikä ole edes ulkoistettua laskutusta. Onneksi yhä useimmat yrittäjät ottavat nämä asiat vakavasti ja hoitavat ne kuntoon, ennenkuin se ainoa tietokone sanoo oman työsuhteensa irti. Pitää kuitenkin muistaa, että yksinyrittäjiä on Suomessa kohta 200 000 eikä ole siis yhtään erikoista, että yrittäjä toimii vain sen yhden tietokoneen turvin.
Kuvat talteen ja sähköinen laskutus kuntoon olivat myös ihan hyviä ajatuksia ottaa oppaaseen ja verkkoajanvarauskin oli saanut oman osansa kuten myös sähköinen työnajanseuranta. Muita digitärppejä olivat projektienhallinta ja sähköinen taloushallinto – tarkoituksena siis puhua varmaan digitaalisesta taloushallinnosta, sähköä ollaan käytetty jo pitkään 🙂 Tästä taloushallinnosta ja tilitoimiston vaihdostakin oppaassa oli sitten useampi sivu – ei huono juttu, koska taloushallinta on jokaiselle yritykselle tärkeä osa kokonaistoimintaa ja onkin tärkeätä saada ja löytää kumppania, johon voi luottaa niin hyviä kuin huonoina liiketoiminta-aikoina.
Tietoturvaakin käsiteltiin oppaassa kohtuullisesti- senkin olisi voinut ottaa jo ennen kotisivuja, koska kaikilla ei niitä kotisivuja ole, mutta käytännössä jokainen yrittäjä käyttää älylaitteita ja verkkoja. Digitaalinen palaute, sosiaaliset verkot ja kanavat, hakukoneoptimointi, sähköpostimarkkinointi löytyivät vielä digioppaan loppupuolelta. Kokonaisuutena ihan kiva opas sellaiselle yrittäjällä, joka oikeasti miettii, miten saisi omaa toimintaansa entistä enemmän kenties pois paperista, kenties helpommaksi hallita ja tiedot parempaan kuntoon. Kokonaisuudessa opas tuntui vain keskittyvän pitkälti ulkoisiin asioihin, kotisivuihin ja jonkinverran myös sosiaaliseen mediaan, mutta se varsinainen yrittäjän päivittäisten tehtävien muuttaminen vanhoista tavoista digipuolelle saattaisi olla se ensimmäinen askel, jota olisi voinut tuoda paremmin esille oppaassa, ja heti sen alussa eikä niin paljoa keskittyä niihin kotisivuihin.