Liikevaihto on keskeinen tekijä yrityksen arvon määrityksessä, koska se heijastaa yrityksen kykyä tuottaa tuloja markkinoilta. Arvonmäärityksessä käytetään usein erilaisia tunnuslukuja ja kertoimia, jotka perustuvat yrityksen liikevaihtoon. Näitä ovat muun muassa Price-to-Sales (P/S) -kerroin, joka suhteuttaa yrityksen markkina-arvon sen liikevaihtoon. Korkea P/S-kerroin voi viitata siihen, että markkinat odottavat yrityksen kasvattavan liikevaihtoaan tulevaisuudessa merkittävästi.
Liikevaihto antaa sijoittajille ja arvioijille tietoa yrityksen koosta, markkina-asemasta ja kasvupotentiaalista, mikä on tärkeää erityisesti silloin, kun yritys toimii nopeasti kasvavilla tai muuttuvilla markkinoilla. Vakaat ja ennustettavat liikevaihdot voivat lisätä yrityksen arvoa, koska ne vähentävät sijoittamiseen liittyvää riskiä.
Liikevaihdon vaikutus lainansaantiin
Liikevaihdon suuruus vaikuttaa merkittävästi myös yrityksen mahdollisuuksiin saada lainaa. Lainanantajat käyttävät liikevaihtoa yhtenä kriteerinä arvioidessaan yrityksen maksukykyä ja lainan takaisinmaksukykyä. Suurempi liikevaihto voi viitata siihen, että yrityksellä on paremmat edellytykset selviytyä lainan korko- ja lyhennysvastuista, mikä tekee siitä houkuttelevamman lainanottajan.
Lisäksi, pankit ja muut rahoituslaitokset tarkastelevat liikevaihdon kasvusuuntaa ja vakautta. Yritykset, joiden liikevaihto on kasvussa, voivat usein neuvotella itselleen edullisempia lainaehtoja. Vakaa liikevaihto osoittaa, että yritys pystyy todennäköisesti jatkamaan toimintaansa ja hoitamaan velvoitteensa tulevaisuudessakin.
Strategiat liikevaihdon parantamiseksi lainansaannin näkökulmasta
Yritykset voivat keskittyä useisiin strategioihin liikevaihtonsa kasvattamiseksi ja sitä kautta parantaa mahdollisuuksiaan saada lainaa. Yksi tehokas keino on monipuolistaa tuote- tai palveluvalikoimaa, mikä voi avata uusia markkinoita ja asiakassegmenttejä. Tämä voi johtaa liikevaihdon kasvuun ja suurempaan taloudelliseen vakavaraisuuteen.
Toinen strategia on keskittyä myynnin ja markkinoinnin tehostamiseen. Panostamalla tehokkaampiin myyntitekniikoihin ja markkinointikanaviin yritys voi lisätä näkyvyyttään ja houkutella uusia asiakkaita, mikä nostaa liikevaihtoa. Myös asiakassuhteiden ylläpito ja parantaminen ovat keskeisiä keinoja, sillä tyytyväiset asiakkaat palaavat usein ostamaan lisää ja suosittelevat yritystä muille.
Liikevaihdon merkitys yrityksen pitkän aikavälin kehitykselle
Liikevaihdon kehitys ei ainoastaan paranna yrityksen mahdollisuuksia saada lainaa, vaan se myös tukee yrityksen pitkän aikavälin kestävää kehitystä. Kasvava liikevaihto mahdollistaa suuremmat investoinnit tutkimukseen ja kehitykseen, laajentumiseen uusille markkinoille sekä kyvyn selviytyä taloudellisista vaikeuksista. Lisäksi, kun yritys osoittaa kykynsä kasvattaa liikevaihtoaan johdonmukaisesti, se voi parantaa mainettaan ja houkuttelevuuttaan niin sijoittajien, lainanantajien kuin asiakkaidenkin silmissä.