Mainonnan tarkoitus

admin

Olen tehnyt töitä mainonnan ja markkinoinnin alalla nyt yli 30 vuotta, tai sanotaanko olen tukenut myyntiä ja yrityksiä nyt reilut 30 vuotta ja yhä vielä tulee vastaan toimivia yrityksiä, jotka sanovat että he eivät tarvitse mainontaa. Jotkkut yritykset tai yrittäjät selittävät, että puskaradio riittää – mikä siis tarkoittaa, että joku jo ostanut asiakas kertoo toiselle potentiaaliselle asiakkaalle, että tämän yrityksen toiminta tai tuotteet ovat hyviä – eli tämä asias toimii mainostajana – silloinkin yritys siis mainostaa, mutta panostaa markkinointinsa yrityksen palveluiden ja kenties liikkeen sisäiseen toimintaan. Pienille yrityksille, jotka eivät hae kasvua, tällainen toimintamalli saattaa toimia hetken, mutta pitkässä juoksussa toiminta tulee vähenemään, koska ei jokainen asiakas kerro eteenpäin saadusta hyvästä palvelusta tai juuri oikean hintaisesta tai edullisesta tuotteesta, eikä jokainen potentiaalinen henkilö, jolle kerrotaan, mene ja osta samantien kerrottua palvelua tai tuotetta.

Ennen puhuttiin kysynnän ja tarjonnan kohtaamisesta. Useimmiten ostamme silloin kun meillä on tarve, mutta monesti ostaessamme jotain, ostamme myös paljon sellaista mitä emme tarvitse ja tähän ostokäyttäytymiseen osasyynä on yritysten markkinointi ja mainonta. Kuluttajille syötetään impulsseja tuotteista ja palveluista päivittäin. Osa toimii samantien mutta suurin osa noista impulsseista jäävät vain hämäräksi muistoksi, joka jossain vaiheessa saattaa ilmentyä ostoksena.

Toinen vastaus on usein, että nyt ei ole varaa mainostaa kun on hiljaista…. hmm, pitääkö siis odottaa, että on enemmän asiakkaita?? Juuri silloin kun on hiljaista, pitää mainostaa ja silloin kun on tiedossa, että ihmiset ovat ostopäällä kuten joulut, loma-ajat- silloin kannattaa ja pitää mainostaa, koska ihmiset ostavat silloin muutenkin.

Sitten on sellaisia yrittäjiä, jotka sanovat ettei lehdessä kannata mainostaa, kun kukaan ei lue lehtiä…. eikä yrityksellä ole oikeasti toimivia kotisivuja, joiden kautta yrityksen palvelut ja tuotteet tulisivat esille, tai että yrityksen palvelut yleensä löytyisivät netistä…. tai ei kannata mainostaa tai olla esillä Facebookissa kun eihän sitä enää kukaan käytä. Jokainen yrittäjä pystyy keksimään hyvät syyt, miksi ei mainostaisi tai käyttäisi rahaa mainostamiseen, mutta tosiasia on, mikäli yritys haluaa lisätä myyntiään ja kehittää itseään johonkin suuntaa, on sen kommunikoitava asiakkaidensa kanssa, ja mielellään uusienkin asiakkaiden kanssa.

ER-tuki auttaa yrityksiä tässä tekemällä esimerkiksi sellaisen kotisivut jotka löytyvät Googlessa ja joita yrittäjä voi itse helposti päivittää. Mutta pelkät olemassa olevat kotisivut eivät vielä ole mitään aktiivista mainontaa, ei vaikka laittaisi rahaa Googlen mainontaan. Lisäksi esimerkiksi avaamalla sosiaaliseen mediaan vaikka vain sen Facebook sivun ja ylläpitämällä sitä oikeasti ja aktiivisesti saa ainakin kerrotua potentiaalisille asiakaille, että yritys on olemassa ja tuotteita ja palveluita liikkuu asiakkaille. Lehtimainokset, yhteisnäkyvyys, yhteistyö – ne ovat kaikki sitten plussaa, joiden parissa ER-tuki tekee töitä paikallisesti lähinnä Lohjan, Kirkkonummena, Vihdin ja Karkkilan alueilla.

KO