Tässä viimeisten parin viikon aikana olen ”menettänyt” pari vanhaa asiakasta. Kumpikaan ei irtisanonut palvelusopimusta, he vaan siirtyivät toiselle palvelulle… ja viime vuoden lopulla pari asiakasta irtisanoivat sopimuksen siirtämättä mitään toiminnassa olleita palveluita muualle. Mistä nämä tapahtuvat johtuivat, ja mitä ne kertovat minusta?
Ensinnäkin kerrotaan sen verran, että kaikki nämä asiakkaat olivat jääneet asiakkuudessa tasolle nettisivujen tekninen hostaus, eli mitään muuta aktiivista ei enää ollut käynnissä, ja kaikki asiakkuudet olivat useamman vuoden ikäisiä. Itse en ole kovin aktiivinen kontaktoimaan yksittäisiä asiakkaita puhelimitse tai käymällä, mutta silloin tällöin saatan kirjoittaa massasähköpostin koko asiakaskunnalle, jota pelkästään nykyisellä asuinalueellani on kertynyt viimeisten 20 vuoden aikana jonkin verran.
Mistä oma ura alkoi
Jos ajattelen omaa yrittäjyyttä, niin kaikki alkoi jo 80-luvun lopulla, kun huomasin tykkääväni esiintyä ja laitoin ohjelmatoimiston pystyyn, jonka kautta tein sitten sekä tiskijukkakeikkaa että tanssiopettajan hommia, mutta aika nopeasti niiden oheen tuli myös mainosten tekeminen, markkinointitoimet sekä ensimmäisen julkaisukin Hämeenlinnassa.
Vuosien aikana sitten tulivat ensimmäiset tietokoneet, 90-luvulla nettisivustot ja niiden rakentelut ja vähitellen myös Google ja sen kautta mainostaminen, lehtimainokset, jakelumainokset, ja jopa radiotyö sekä erilaiset sponsorointihommat ja PR-hommat monipuolisesti – tulihan sitä välillä tehtyä jopa myyntihommia eri yrityksille kiertäessäni Suomea – mutta alusta alkaen erilaiset markkinointi ja mainostyöt ovat olleet mukana kuvioissa, vaikka varsinainen koulutus tuli siinä sivussa hankittuakin ulkomaankauppaan ja vuosien varrella myös asuttua muutamassa Euroopan maassa.
2000-luku
2000-luvulla alkoi pidempi IT-ala vaihe, mikä itseasiassa alkoi jo 1998 ja jatkui sitten aina kymmenisen vuotta eteenpäin, kun tein konsulttina parillekin eri suomalaiselle ja kansainväliselle IT-talolle IT-konsultin töitä ja niissä töissä myös markkinointi ja mainontaa. Nuo vuodet opettivat paljon kansainvälisesti kaupasta ja isojen toimittajien kanssa toimimisesta, sekä myös isojen asiakkaiden kanssa toimimisesta. Noiden vuosien aikana tulivat myös monet Euroopan lentokentistä tutuiksi – eivät kuitenkaan maat varsinaisesti, sillä matkat olivat 100 % työmatkoja.
Jossain vaiheessa kuitenkin tuli tunne, että työskentely puku päällä isossa lasitalossa ei tuntunut siltä omalta, ja oli aika vaihtaa maisemaa. Päädyinkin monien erilaisten mutkien kautta hankkimaan itselleni paikallislehden samalla jatkaen kuitenkin myös nettisivustojen ja nettimarkkinoinnin tekemistä ja siitä lähtien olen käytännössä päivittäin tehnyt mainontaa ja markkinointia jollekin alustalle – myös sosiaaliseen mediaan, jonne lähdin aktiivisesti mukaan 2008.
2010-luku
Tämä vuosikymmen oli todella täysinäistä työtä monella rintamalla ja vuosien varrella mukaan tarttui myös mainostuotteita valmistava ja toimittava Omalogo Oy, ja minusta oli tullut muutaman vuoden aikana yksinyrittäjästä monen yrityksen vetäjä, joista kaikki kuitenkin todella pieniä ja jokainen tavalla tai toisella toimintojensa kautta toisiinsa linkitettyjä. Minulla oli siis ER-tuki, jonka kautta olen toimittanut kotisivuja, markkinointikampanjoita, koulutuksia ja aika lailla kaikenlaista markkinointiin ja myyntiin liittyvää ja tästä tullut markkinointi ja myyntikokemus on sitten näiden muiden yritysteni käytettävissä, joissa kuitenkin varsinaisen työn tekevät luotettavat ammattilaiset. Omalogo Oy toimittaa yrityksille mm. mainoskylttejä, ulkomainoksia, mainostarroja, ikkuna- ja autoteippauksia ja vaatteita merkintöjen kanssa esimerkiksi logo rintaan ja selkään ja vaatteet asiakkaalle – näiden lisäksi on sitten Ykkös-Lohja, paikallislehti, jonka omistan Kettu Julkaisujen kautta. Kettu nimi tulee alkuperäisestä yrityksestäni AdFox, joten kettu on ollut mukana aina sieltä vuodesta 1987 lähtien, ja nykyisen ilmeen kettu sai 1989 armeijassa tupakaverin piirtäessä sen vapaalla kädellä paperille.
2020-luku
2020-luku on ollut vähintäänkin vaikea ja mielenkiintoinen. Toisaalta korona vei lehden liiketoiminnasta 30 % liikevaihdosta ja aiheutti ongelmia myös Omalogon liiketoimintaan yritysten vähentäessä liikkumista ja muutakin toimintaa paikallisesti, mutta samalla vuodet ovat pakottaneet tekemään entistä enemmän töitä omien vahvuuksien kautta- joista yksi on tämä kirjoittaminen. Olenkin viimeiset vuodet kirjoittanut artikkelin lähes päivittäin eri aloista ja asioista – kirjoittaminen, josta pidin jo ala-asteella on muodostunut nykyään arkisen työn rungoksi.
Koulutan myös edelleen yrittäjiä markkinoinnissa ja asiakkuuksien kehittämisessä, mutta suoraviivainen oman työn markkinointi ja myynti on jäänyt tekemättä ja käytännössä tuotan noita palveluita vain, jos joku sattumalta ymmärtää niitä minulta pyytää ja tilata – siksi kenties myös nämä pari asiakasta minulta siirtyi muualle. En ollut tarpeeksi aktiivinen heidän suuntaansa kertomalla mitä oikeasta saisivat minulta muutakin kuin vain niitä teknisiä ylläpitopalveluita.
Nuo nettisivut ovat seuranneet työkuvioissa mukana siis jo yli 20 vuotta ja vuosien aikana olen ollut mukana varmaan 300 – 400 eri nettisivustoprojektissa eri tekniikoilla ja useimmiten pienillä budjeteilla tehtynä. Välillä on ollut mukana isompia työryhmiä tai sitten vain tilaajayrittäjä ja minä -ja 99 % tilauksista ja töistä on hoidettu asiakasta tyydyttäen, jopa niin, että parhaat asiakkaat ovat tilanneet palveluita myös Omalogolta sekä laittaneet paikallislehteen ilmoituksen, mutta kuitenkin todella harvat asiakkaat muistavat, mitä oikeasti teen – markkinointia.
On erikoista ollut huomata, kuinka kotisivuprojektin toimittajana asiakas unohtaa kaiken muun sen ympäriltä. Tämä tapahtuu jopa sellaisille asiakkaille, jotka ovat olleet minun vetämillä markkinointikursseilla niille nukahtamatta – en tiedä mistä se johtuu, mutta joskus tuntuu, että se ensimmäinen kontakti muodostaa asiakkaan mieleen mielikuvan yhden toimituksen, tekemisen toimittajana, ja monella asiakkaalla on sen jälkeen todella vaikea ymmärtää sitä kokonaispakettia, mikä olisi saatavilla vain kysymällä – ja sitähän ei suomalainen tee, kysy.
Näiden menneiden vuosien aikana en itse ole enää paljoa viihtynyt kurssien kuunteluoppilaana, mutta suoritin kuitenkin joitakin vuosia sitten yrittäjän ammattitutkinnon ja sitä kautta päädyin itse myös opettamaan markkinointia ja asiakkuuksia samoihin piireihin, mentoroimaan yrittäjiä ja muutaman vuoden ajan myös kouluttamaan hetkittäin toisen asteen merkonomiopiskelijoita markkinoinnin saloihin, joiden opiskelua olen itse jatkanut työn ohessa kirjojen ja netin avulla. Itseasiassa meillä on toimistolla melkoinen markkinointialan kirjasto, kylläkin pääosiltaan englanniksi.
Tulevaisuus
Kuka tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta se on kohtuullisen varmaa, että sisältömarkkinointi, kirjoittaminen ja mainonta ovat jatkossakin mukana kuvioissa vielä vuosia. Sekin on todennäköistä, että en sen aktiivisemmin ala markkinoida omaa osaamistani kouluttaja tai konsulttina, mutta jos joku ymmärtää kysyä ja tilata, niin ainahan sitä voidaan katsoa, josko aikaa löytyisi.
Mitä siis kauttani on mahdollista saada jonkun yritykseni toimittaman tai itseni toimittamana:
- yrityskonsultointia markkinointiin, asiakkuuksien kehittämiseen ja hallintaan sekä myyntiin
- mainostuotannon kylteille, lehtimainoksille, julkaisuille, ulkomainoksille, teippauksille
- lehtimainoskampanjat ja näkyvyyden paikallisesti
- sosiaalisen median kampanjat useille eri alueille
- Eurheilu näkyvyyden suomalaisessa scenessä
- työvaatteet toimitettuna valmiina pakettina sisältäen vaatteet ja niiden merkinnät
- uudet kotisivut alusta alkaen julkaisuun ja tekniseen ylläpitoon
- sisältötuotanto kotisivuille, lehteen, artikkeleiksi, sosiaaliseen mediaan
- suoratoistokanavien kautta markkinointi ja videotuotanto