Google haku, Facebook-haku, vai kysytkö suoraan kavereilta eri sosiaalisen median ryhmissä apua tarpeeseen?
Hakujen kehityskaari
90-luvulla netissä oli monia hakukoneita, jotka toimivat vähän erilailla ja toisiaan täydentäen, oli mm. Lycos, Altavista ja suomalaisillakin omansa, mutta sitten alkoi Googlen valtakausi ja nykyään, jos yritystäsi ei löydy Googlesta, et voi luottaa, että kotisivujasikaan kovin paljon käytetään.
Jos aiemmin puhuttiin Microsoftin vallasta, nyt puhutaan Googlen, varsinkin kun se Androidin kautta valtaa myös älypuhelimet ja Chromen kautta selainmarkkinat.
Miten itse haet tietoa?
Asiana tänään oli kuitenkin, se miten itse haet tietoa. Käytätkö yhtä sanaa vai lisäätkö hakusanaan jonkin alueen, esimerkiksi siivooja Helsinki tai hieroja Lohja? Maantieteellinen rajaus onnistuu hyvin Googlessa ja kotisivut, jotka ovat oikein tehdyt löytyvät. Toisaalla Google tietää missä olet, jollet ole estänyt Googlen näkyvyyttä ja pyrkii haussa näyttämään tuloksia, jotka ovat lähellä sinua.
Toinen asia on sitten, että katsotko yhtään millaisia linkkejä klikkaat? Eli katsotko tuloksista sivuja jotka ovat selkeästi jostain koonnista kuten Asiakastieto, Kauppalehti, Fonecta, vai avaatko sellaiset sivut, jotka tuntuvat antavat suoraan tietoa, kuten esimerkiksi hyvinvointi.pro tai stadinraksat.fi?
Ihmiset hakevat apua
Monet tietoja hakevista toivovat samalla saavansa neuvoja ja apua omiiin pulmiin, siksi parhaat kotisivut antavat ilmaisia vihjeitä ja vinkkejä ja nämä vihjeet taasen voivat antaa vierailijalle niin hyvin kokemuksen, että vierailija menee ja kirjoittaa jotain hyvää omaan sosiaaliseen mediaansa ja lisää linkin yrityksen sivuille – ilmaista mainosta!
Jos teillä on kotisivut, jotka yhä ovat mallia MINÄ-ME-MEIDÄN TUOTTEET ja MEIDÄN PALVELUT, mitä jos lisättäisiin sinne myös sisältöä AVUKSESI, VINKKEJÄ……