Miten markkinoida rekrytointikampanjaa?

admin

Rekrytointi on muuttunut haastavammaksi. Etenkin haastaville aloille voi olla vaikeaa saada tarpeeksi osaavia tekijöitä. Rekrytointikampanjoiden avulla voidaan kuitenkin tavoittaa yhä enemmän oikeita ihmisiä, kasvattaa hakijoiden määrää sekä parantaa laatua. Viimeisten vuosien aikana monella alalla on ollut työnhakijoiden markkinat, eivätkä työnantajat tahdo löytää riittävästi tekijöitä. Monilla aloilla kilpailu alan osaajista vain kiihtyy.

Tämä on osaltaan johtanut myös rekrytoinnin murroksiin. Nykyisin puhutaankin tehtäväkohtaisista rekrytointikampanjoista, joilla haetaan tekijöitä uusin keinoin esimerkiksi some-kanavien kautta. Niin sanottu Employer Branding on joskus haastava laji, silla harvalla on kokemusta tällaisten markkinointikampanjoiden suunnittelusta. Työnantajamarkkinointi on monesti parasta jättää oikeiden ammattilaisten käsiin, oli hakusessa sitten myyjä Hobbyhall.fi – Kesärenkaat kampanjaan tai hyllyttäjä kauppaan. Mistä sitten kannattaa aloittaa?

Lähde liikkeelle perusasioista

Onnistuneessa markkinointikampanjassa on aina lähdetty liikkeelle ihan perusasioista. Ensinnäkin tulee kysyä, mitä, missä ja miksi. Saattaa kuulostaa itsestään selvyydeltä, että rekrytointikampanjan tarkoituksena on yksinkertaisesti hakea oikea henkilö töihin tiettyyn paikkaan ja tehtävään. Kun suunnitteilla on Employer Bränding, lähdetään aina liikkeelle kohderyhmän eli potentiaalisien työntekijöiden määrittelystä.

Erotu joukosta

Tämä saattaa joskus kuulostaa kuin tyhjältä lauseelta, mutta se on kuitenkin totta, että massasta on erotuttava. Kilpailu on työmarkkinoilla yhä kovempaa, ja kampanjat ovat aikaisempaa näyttävämpiä. Siksi myös erottautumisesta on tullut aikaisempaa haastavampaa. Suunnitelulla on tässä kohtaa iso merkitys mahdollisimman huomiota herättävän kampanjan aikaansaamiseksi. Yleensä kampanjalla tulee olla jokin ydinviesti, joka täytyy sitten mahdollisimman tehokkaasti viedä perille.

Hyödynnä oikeita verkostoja

Oikea markkinointikanava on vähintään yhtä tärkeä tekijä kuin ydinviestin selventäminen. Kampanjan onnistumiseen vaikuttaa se, toteutetaanko se oikeissa kanavissa. Kannattaa siis valita sellaiset foorumit ja kanavat, joissa mahdollinen kohderyhmä viettää aikaa, esimerkiksi eri sosiaalisenmedian kanavissa.

Kerro kampanjalla tarina

Hyvä kampanja kertoo aina myös jonkin tarinan. Varsinkin aikana, jolloin digitaalisen sisällön määrä on kasvanut räjähdysmäisesti, arvostetaan aitoa tarinankerrontaa jälleen yhä enemmän. Modernissa tarinankerronnassa hyödynnetään kuvia ja videoita, joten kyseessä ei tarvitse olla ainoastaan perinteiseksi tarinaksi puettu mainos. Visuaalisen kampanjan hyödyntäminen voikin olla nykyisin yksi parhaista keinoista.

Tätä voidaan ajatella myös mielikuvamarkkinoinnin kautta. Mielikuvilla voidaan luoda kuvaa esimerkiksi työnantajasta, ja näin vaikuttaa kohderyhmän mielenkiinnon herättämiseen. Kohderyhmä halutaan tietysti ohjata kampanjasivuille osallistumaan esimerkiksi laadittuun kyselyyn tai testiin. Siksi on tärkeää liittää kampanjaan mahdollisimman selkeä call-to-action eli CTA:ta. Jos tarinan kohteena on vaikkapa ZERO NERO GT 101W XL PIRELLI -kesärenkaiden myyjä.

Ei kannata tyytyä perinteiseen työpaikkailmoitukseen

Enää ei kannata tyytyä vain perinteiseen työpaikkailmoitukseen, sillä se ei välttämättä takaa kaikista eniten tai toisaalta kaikista mielenkiintoisimpia ehdokkaita työnhakemiseen. Siksi hyvä kampanjasivusto sisältää aina monia erilaisia elementtejä. Toki modernit rekrytointikampanjat sisältävät myös perinteisen työpaikkailmoituksen tietoja, kuten selkeän kuvauksen siitä, minkälaista henkilöä työhän haetaan. Ilmoitus voi olla asiapainotteinen tai siinä voi olla mukana jokin leikkimielinen tehtävä. Ilmoituksen tulee kuitenkin jollakin tavalla vedota hakijan tunteisiin. Tähän voidaan käyttää esimerkiksi uratarinoita tai haastatteluja.

Lopuksi täytyy löytää oikea kanava jakaa viestiä

Kun sopivat keinot ja ydinviesti on selkeytetty, täytyy vielä löytää ne oikeat kanavat. Ydinviestiä on tehokasta levittää oikeissa kanavissa, ja se myös löytää kohdeyleisönsä. Kanava voidaan valita esimerkiksi pohtimalla, mitä kohderyhmä saattaisi harrastaa tai missä he asuvat. Kannattaa muistaa, että jokaisella kanavalla on omia erityispiirteitä. Esimerkiksi Facebook ja LinkedIn ovat hyvin erilaisia kanavia rekrytointimarkkinoinnin toteuttamiseen. Facebook sopii hyvin vaikkapa pelillisien kampanjoiden pyörittämiseen, kun taas LinkedIn sopii paremmin asiapitoisempaan linjaan. Myös testaamalla ja optimoimalla voi löytää parhaan kanavan testaamalla esimerkiksi viikkotasolla, kuinka moni on kampanjaan reagoinut missäkin kanavassa.