Näillä kolmella fontilla vangitset lukijasi huomion

admin

Sellaisten sivustojen määrä jotka käyttävät omia fonttejaan on ollut räjähdysmäisessä kasvussa koko 2000-luvun ajan. Vaikka sitä ei heti miettisi, ei kaikista kaunein fontti ole aina paras valinta sivustollesi. Erikoiset fontit saattavat vaikeuttaa sivustosi lukemista huomattavasti sekä pahimmassa tapauksessa jopa hidastaa sivuasi.

Tässä artikkelissa paneudumme perinpohjin siihen, että miten sinun tulisi valita fontti sivustollesi. Laadukkaan fontin avulla jokainen lukijasi varmasti ymmärtää nopeasti mistä sivustolla on kyse.

HTTP Archieven mukaan jopa 57% sivustoista käyttää kustomoitua fonttia. Tämä on noin 850% enemmän vuonna 2019 verrattuna vuoteen 2011.

Eri fonttityypit – tiedä nämä tärkeät asiat fonteista

Eri fonttityypit eli Internet-fontit ovat sellaisia fontteja joita ei ole asennettu tietokoneellesi tai älypuhelimeesi. Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen sivuston vierailija joutuu lataamaan fontin erikseen. Ongelmana kustomoitujen fonttien kanssa on se, etteivät kaikki selaimet tue niitä. Jos selain ei tue fonttia vaikeuttaa se lukijan kokemusta sivustosta huomattavasti.

Vuonna 2019 on olemassa neljä erilaista fontti kategoriaa jotkat ovat:

  • Web Open Font Format (WOFF): Fontti formaatti joka luotiin vuonna 2009. WOFF on samankaltainen OpenType:n sekä TrueType:n kanssa.
  • TrueType Font (TFF): 1980-luvulla Apple:n sekä Microsoftin kehittämä yleisin käytössä oleva formaatti.
  • Web Open Font Format (WOFF2): On päivitetty, paremmin kompressoitu versio WOFF:stä.
  • Embedded Open Type (EOT): Käytetään lähinnä upotetussa sisällössä

Mistä sitten tiedät minkä kategorian fonttia sinun tulisi käyttää sivustollasi? Arvioiden mukaan noin 87% laitteista tukee kaikkia WOFF-formaatissa olevia fontteja. 

Ainoastaan vanhentuneet Android puhelimet sekä Internet Explorer 8 tai vanhemmat eivät tue WOFF fontteja.

Tämän perusteella on siis erittäin suotavaa, että käytät sivustollasi WOFF-formaatin fontteja. Nyt esittelemme kolme eri WOFF-formaatin fonttia joiden avulla saat sivustosi selkeäksi yhdellä luikauksella.

Arial Bold – Todella nopea

Arial Bold fontti takaa kaikista fonteista laajimman tuettavuuden. Arial Bold -fonttia tukee peräti 99.84% kaikista internettiin kytkeytyvistä laitteista.

Tämä fontti on myös yksi nopeimmista fonteista vuonna 2019. Tämä kyseinen fontti sopeutuu alustoille erityisesti nopeutensa sekä selkeytensä kannalta. Suosittelemme Arial Bold -fonttia etenkin sellaisille henkilöille joilla ei ole aikaisempaa kokemusta fonteista.

Tämä kyseinen fontti löytyy valmiiksi asennettuna lähes jokaisesta eri ohjelmasta, applikaatiosta ja selaimesta.

Verdana fontti – Nopea sekä tyylikäs


Verdana on vuonna 1996 julkaistu fontti joka perustuu Sans-serif fonttiin. Tämä on toinen loistava valinta uudelle sivustolle. Tuettavuus on myös tällä fontilla erittäin korkea kaikkien laitteiden välillä.

Noin 99,5% älylaitteista tukee tätä fonttia. Myös monet sosiaalisen median alustat suosivat tätä fonttia. Etuina Verdana fontilla ovat etenkin sen nopeus jolla sivusto latautuu Verdana fonttia käytettäessä.

Myös sen selkeys on huomattavan merkittävä tekijä parhaan fontin kategoriassa. Kuuluisin esimerkki joka käyttää tätä fonttia markkinoinnissaan on ruotsalainen huonekalujätti IKEA. He alkoivat käyttää tätä fonttia lehtiöissään vuonna 2009.

Trebuchet MS fontti – taiteilijoille

Trebuchet MS -fontti on myös julkaistu vuonna 1996 kuten Verdana. Tämä fontti eroaa muista mainitsemistamme fonteista siten, että se on huomattavasti pyöristetympi kuin muut fontit.

Tässä fontissa on loivat kulmat sekä sulavat linjat joten se soveltuu loistavasti esimerkiksi mainoskuvien muokkaamista varten.

Myös otsikointiin se soveltuu loistavasti esimerkiksi blogeissa. Saat Trebuchet MS fontin avulla varmasti viestin perille asiakkaan kuuleviin korviin. Tuettavuudeltaan tämä fontti on myös loistava sillä se tulee toimimaan peräti 99.67% laitteista ilman ongelmia.


Tässä kolme fonttia sinulle, jotka ovat todella hyvä lähtökohta suunnitteluun ja asiakkaiden “houkutteluun” ja asiakkaiden hankintaan ylipäätään.