Nettikilpailu markkinointikeinona

admin

Markkinoinnissa meillä on tehtävänä kehitellä tapoja, joilla yritys voi nousta esille ja erottua kilpailijoistaan. Tähän erottumiseen on monia erilaisia tapoja, ja yksi niistä ovat erilaiset kilpailut. Käydään tällä kertaa läpi erilaisten kilpailumuotojen mahdollisuuksia markkinoinnin näkökulmasta.

Pisteitä ja bonuksia

Ilmaisten kilpailujen ohessa voi tarjolla olla lisäpisteet tyyppisiä palkintoja, ja pisteillä voi sitten saada tarjouksia ja erikoistuotteita. Pisteisiin voi sitten liittää omalla sivustolla myös erilaisia kilpailuja ja tehtäviä ja saada aikaiseksi omien asiakkaiden kanssa pelailua, eli pelillistämistä. Pelillistämisen kanssa vain pitää olla tarkkana, ettei lähde liian kauaksi varsinaisesta yrityksen toiminnasta vaan pitää fokuksen mielessä.

Ovathan tavallaan jo nyt isojen markettien ja ketjujen bonuskorttien avulla ostoksista kerättävät pisteet tällaisia, joilla samalla nostetaan bonusrajoja ja osallistutaan myös erilaisiin kilpailuihin. Pienemmät yritykset ja liikkeet eivät välttämättä pysty tähän samaan, mutta ihmiset ottavat mielellään osaa kilpailuihin ja kilpailu voi olla liiketilassa, kotisivuilla tai vaikkapa sosiaalisessa mediassa tapahtuva.

Kilpailun tavoitteet

Kun yritys miettii ja suunnittelee kilpailun avaamista oman brändinsä alle, pitää miettiä myös mikä on tavoite, ja kuinka paljon kilpailuun sijoitetaan aikaa ja rahaa. Jotta kilpailu toimisi, pitää siihen sijoittaa kumpaakin.

  • tavoitellaanko näkyvyyttä
  • tarjotaanko nykyisille asiakkaille uusia mahdollisuuksia
  • tavoitellaanko suoraan lisämyyntiä

Kilpailussa itsessään voi osallistujille olla tarjolla palkinto, joka liittyy yrityksen toimintaan tai palkintona voi olla myös jotain, mikä ei suoranaisesti liity yrityksen toimintaan mutta lähelle sitä. Esimerkiksi ravintola voi arpoa piknik setin, jota voi sitten käyttää esimerkiksi takeaway-annosten nauttimiseen aurinkoisessa kevät- tai kesäsäässä.

Kilpailun palkinnon ei tarvitse aina olla edes kovin arvokas, ihmisethän jonottavat jopa ilmaisia ämpäreitä ja ovat valmiita tekemään mitä vain sen ilmaisen kahvipaketin vuoksi, mutta paras palkinto on aina sellainen, joka jotenkin liittyy yritykseen. Esimerkiksi elokuvalippujen arpominen voi tuntua kivalta idealta, mutta liittyykö se mitenkään oman yrityksen palveluihin tai tuotteisiin? Esimerkiksi tuota ilmainen ämpäri-tapahtumaa hyödynsi jo Vapaa valinta vuonna 1992.

Nettikilpailu miten ja miksi?

Jos oman yrityksen kotisivut ovat tehty esimerkiksi WordPress-alustalle, on tälle alustalle saatavissa erilaisia kilpailuosioita jopa maksutta, eli voit itse luoda omia kilpailuja omille kotisivuillesi. Samoin esimerkiksi Facebook alustalle on saatavissa edullisia kilpailuohjelmistoja. Totta kai vaihtoehtona on aina avata suoran arvonta Facebook tai Instagram kanavaan, ja saada paljon kontakteja – mutta onko se hyvä idea?

Netti- tai somekilpailun ideana on kontaktien lisäksi saada myös pidempiaikaisia asiakastietoja. Tällaisissa tapauksissa paras asiakastietoa on sähköpostiosoite, joka annetaan asiakkaan osallistuessa kilpailuun tai arvontaan. Samalla hankintaan lupa lähettää vastaisuudessakin mahdollisia mainossähköposteja näille osallistuneille. Jos kilpailu toteutetaan ilman ohjelmistoa, voidaan kyllä saada kymmeniä tuhansia kontakteja, muttei yhtäkään sähköpostiosoitetta, joita voitaisiin sitten jatkossa hyötykäyttää. Kilpailuissa pitää myös huomioida kuluttajalainsäädäntö, että kilpailu on sekä lainsäädännön että myös käytettävän alustan (Facebook, Instagram) sääntöjen mukainen. Esimerkiksi kaikille tutut ”tykkää ja osallistu”- kilpailut ovat sosiaalisessa mediassa periaatteessa kiellettyjä. Kilpailuun pitää pystyä osallistumaan myös ilman tykkäämistä, eli pelkästään kilpailuun osallistuminen pitäisi olla mahdollista. Miksi sitten näitä tykkäämis-kilpailua on paljon? Koska kilpailua ei ole ajateltu loppuun asti eikä yrityksellä ole muita tavoitteita, kun saada mahdollisimman monta tykkääjää lisää.

Oikein toimitettuna nettikilpailulla saadaan helposti lisää potentiaalisten asiakkaiden sähköposteja, joita voidaan sitten käyttää hyödyksi lähettämällä näille tarjoussähköposteja. Pitää vain muistaa, että yrityksellä pitää olla käytettävissä oikea ohjelmisto näiden sähköpostien lähettämiseen eikä lähetä niitä sitten omasta sähköpostistaan, silloin nimittäin ei saa kerättyä statistiikkaa siitä, miten sähköposteja avataan ja miten niitä luetaan.

Erilaiset kilpailut

Kuva, joka sisältää kohteen tietokone, näppäimistö

Kuvaus luotu automaattisesti

Minkälaisia kilpailuja sitten voi järjestää? Helpoin on luonnollisesti arvonta, johon voi osallistua kuka tahansa esimerkiksi vastaamalla yhteen tai useampaan kysymykseen. Huomioi vain, että mitä monimutkaisempi osallistuminen on tai jos sinulla on mielessä laittaa useampi kysymys, sitä vähemmän saat vastauksia. Arvonnoissa olennaista on osallistumisen helppous ja nopeus.

Arvonnoista seuraavana ovat sitten kilpailut, joissa pitää osata vastata oikein – silloinkin pitäisi mahdollistaa myös väärin vastaajien osallistuminen kilpailuun, eli varsinaisesti oikeasta vastauksesta voi saada sitä hyvää oloa, mutta jos kyse on arvonnasta, niin kaikilla pitäisi olla pääsy itse arvontaan.

Mutta kilpailu voi olla sellainenkin, että kysymyksien kautta pääsee eteenpäin ja tiettyyn pisteeseen asti päässeet saavat sitten jotain palkinnoksi, tai vaikkapa 50 ensimmäistä suorittanutta?

On se kilpailu lopulta mikä onkaan, pyri siihen, että se on viihdyttävä ja hyödyntää sekä osallistujaa että omaa yritystäsi. Käytä myös sen varsinaisen kilpailun markkinointiin resurssiesi mukaista markkinointia, joko omien kanavien, ilmaisten kanavien tai maksullisten keinojen kuten Google Ads, Instagram mainonnan tai Facebook mainonnan avulla. Kilpailuissakin on hyvä tehdä kuten muissakin markkinointitempauksissa:

  • suunnittele ensin
  • aikatauluta toimenpiteet
  • tee tavoitteet
  • suorita kilpailu
  • kerro tulokset
  • markkinoi tuloksia
  • analysoi toimenpiteet ja tulokset
  • tee tarvittavat muutokset ja aloita uuden kilpailun suunnittelu