Affiliate-markkinointi eli kumppanuusmarkkinointi on keino tienata rahaa verkkosivujen kautta ilman suurta omaa panosta. Omasta sivustosta tai blogista voidaan siis tehdä tulonlähde kumppanuusmarkkinoinnin kautta mainostamalla omalla sivustollaan jotakin yhtiötä tai tuotetta. Keinoja on monia, eikä mainonnan välttämättä tarvitse edes olla kovin näkyvää.
Periaatteessa kyse on passiivisesta tulosta, mutta raha ei kuitenkaan tule taskuun itsestään. Kumppanuusmarkkinointi vaatii aikaa ja omaa panostusta – oman panoksen mukaan sillä voi kuitenkin tienata suuriakin summia. Hommaan ei kannata lähteä suin päin, sillä se vaatii vaivannäön lisäksi tietoa ja taitoa. Vaiva voi kuitenkin maksaa palkkansa, sillä sen avulla voidaan parhaimmillaan hankkia tasaisia tuloja vuosiksi eteenpäin.
Kyseessä on hyvä diili sekä mainostajalle että sille, joka toimii affiliate-sivun takana. Tällaista markkinointia voidaan hyödyntää monella alalla, ja on olemassa toimijoita, joille se sopii erityisen hyvin, esimeriksi silloin, kun lainsäädäntö markkinoinnin ympärillä on tiukkaa.
Mitä on Affiliate-markkinointi?
Suomalaisittain kumppanuusmarkkinointina tunnettu markkinointitapa tarkoittaa käytännössä markkinointia, jossa nettisivujen tai blogin ylläpitäjä ohjaa omia kävijöitään yhteistyökumppanin eli mainostajan sivuille. Affiliate eli sivuston ylläpitäjä saa siivuun ostetusta tuotteesta tai palvelusta, jos kävijä ostaa sen mainostajan sivulta.
Kyseessä on niin sanottu win win – tilanne, sillä sopimuksesta hyötyy niin mainostaja kuin itse affiliate. Nettisivun pitäjänä teet ikään kuin markkinointityön mainostajan puolesta, joten kaikki tuotto mikä siitä tulee mainostajalle, on puhdasta rahaa suoraan kotiin. Affiliate on siis mainostajalle hyvin tärkeässä asemassa, ja siksi mainostajalla on varaa maksaa palkkioita. Tosin niitä maksetaan monella eri tapaa, mutta usein affiliate saa prosentti- tai euromääräisen korvauksen kaikista toteutuneista kaupoista.
Joillakin aloilla tämä yhdistelmä toimii erityisen hyvin ja tuo usein molemmille osapuolille menestystä matkassaan. Joka tapauksessa kyseessä on hyvin kustannustehokas tapa hoitaa markkinointi, tehdä myyntiä ja lisätä kävijämääriä.
Affiliate-sivustot ja nettikasinot sopivat erityisen hyvin yhteen
Kumppanuusmarkkinointi ja nettikasinot sopivat aivan erityisen hyvin yhteen, ja se on hyvä esimerkki siitä, kuinka loistava keino tämä on ohjata ihmisiä sivustolle – kukapa ei haluaisi kasvattaa kävijämääriään? SEO-optimointi on ollut suosittu tapa lisätä kävijämääriä, ja Google onkin edelleen oleellisessa asemassa niiden kasvattamiseksi. Monesti Googlen dynaaminen markkinointi toimii edelleen, mutta toisaalta affiliate voi olla hedelmällisempi ratkaisu pitkällä aikavälillä.
Nettikasinoiden keskuudessa affiliate-ohjelmat ovat sitäkin tärkeämmässä asemassa, sillä niiden markkinointimahdollisuudet noin muutoin ovat rajatut. Yksinkertaisuudessaan tämä perustuu tuloksiin ja toteutuneisiin lukuihin, sillä seurannan avulla on helppo nähdä, kuinka paljon tietty yhteistyökumppani saa houkuteltua pelaajia sivustolle.
Etenkin nettikasinoalalla on nähty menestystarinoita, kun nettikasinoita arvostelevat sivustot ovat listautuneet pörssiin. Buumi on ollut kova, sillä nettikasinoita tulee koko ajan lisää. Alalla kumppanuustoiminta toimiikin loistavasti, ja affiliate-sivuston toimivat usein niin sanottuina sisäänheittäjinä nettikasinoille. Ei siis ole mikään ihme, että ne ovat listautuneet jopa pörssiin saakka.
Miksi affiliate sivustoja kannattaa käyttää?
Monella muullakin alalla Affiliate ohjelmia käytetään nimenomaan tuomaan liikennettä sivustolle, mutta joidenkin osalta toiminta on melko suoraviivaista: blogissa tai nettikasinolla voi olla näkyvissä selkeä banneri tai mainos. Toisaalta markkinointi voi olla hienovaraisempaa. Esimerkiksi artikkeliin voi olla upotettuna linkkejä: tarkoituksena on herättää huomiota kohdeyleisöön ja saada ihmiset klikkaamaan linkkiä.
Tämän markkinointitavan filosofia ei juurikaan selittelyjä kaipaa, sillä sen avulla mainostaja saa muut mainostamaan sivustoaan tai tuotettaan. Yksinkertaisimmillaan näinkin pienellä panostuksella voidaan saada lisää liikennettä sivustolle ja näin potentiaalisia asiakkaita ja myyntiä. Markkinointi ja mainonta on joka tapauksessa oleellista ja nykyisin perinteiset keinot eivät riitä. Silloin kun kumppanuusmarkkinointi perustuu puhtaisiin tuloksiin palkkioiden suhteen, luo se loistavan porkkanan myös affiliate-sivuston ylläpitäjälle.