SEO ja Google hakutulokset ovat tärkeitä mietinnänkohteita yrityksille

admin

Kiitos mielenkiinnosta palveluitamme kohtaan. Meidän lähestymistapamme hakukonemarkkinointiin, seo-optimointiin ja yrityksen näkyvyyteen netissä on hieman poikkeava. Voimme luonnollisesti tuottaa Google– ja somemainontaan näiden alustojen omilla välineillä, ja olemme sitä tehneetkin, mutta se, mitä olemme viime vuodet tehneet tuloksellisesti, liittyy hakukoneista saatavaan näkyvyyteen ja sitä kautta siihen oikeasti potentiaaliseen liikenteeseen, ja sen ohjaamisen asiakasyritystemme sivuille.

Hakukoneoptimointi ei ole kerta projekti vaan yleensä jatkuvaa työtä

Vaikka Googlen merkitys hakukoneena on pienentynyt erilaisten sosiaalisten medioiden tultua saatavilla, on se yhä selkeästi eniten käytetty väline tiedon, ja vastausten hakemiselle. Joten se on myös yrityksen oman hakukonenäkyvyyden kannalta varteen otettava asia – jota ei pidä sivuuttaa kehitettäessä yrityksen omia kotisivuja, sekä digitaalista markkinointi.

hakukoneoptimointi ja yrityksen google näkyvyyden parantaminen

Mitä me teemme?

Meillä on tälläkin hetkellä projekteja mm. rahoituslaitokselle ja online apteekille menossa, missä on sovittu hakusanat ja niille asiakkaiden omat kohdesivustot. Me teemme uutismaisia artikkelisisältöjä näihin hakusanoihin soveltuen, ja julkaisemme niitä artikkeleita eri sivustoille. Nuo sovitut hakusanat tai -lausekkeet on sitten yhdistetty aktiiviseen linkkiin asiakkaiden omille sivustoille, jolloin saadaan aikaiseksi “kaikki tiet vievät Roomaan”-ilmiö.

Kun näitä artikkeleita luodaan tarpeeksi monta tarpeeksi hyville sivustoille, nousee asiakkaan sivuston arvo Googlessa ja muissa hakukoneissa haluttujen hakusanojen tai lausekkeiden osalta. Ja artikkelit ovat online jatkuvasti ilman kk-maksuja vuosia tulevaisuuteen tuottamassa hyvää yrityksen hakutuloksille.

Tämän toimintaidea on siis se, että sovitun hakusanan aiheesta kiinnostunut ihminen tekee Google haun, ja löytää ensimmäiseltä sivulta myös asiakkaidemme sivun – hakutuloksissa ei siis ole välttämättä ensimmäisenä se artikkelimme siellä sivustollamme, vaan asiakkaamme oma sivu – jonne nuo hakusanat ohjaavat liikennettä – totta kai artikkelitkin saavat lukijoita, mutta se todellinen hyöty on tuo Googlessa haettavan hakusanan nosto liittyen asiakasyritykseemme.

Backlinks are especially valuable for SEO because they represent a ”vote of confidence” from one site to another. In essence, backlinks to your website are a signal to search engines that others vouch for your content.

moz.com
Kokonaisuus muodostuu kolmesta tärkeästä osasta: artikkelista, hakusanoista ja julkistussivustoista – sekä luonnollisesti alla on se yrityksen oma kotisivu, jonka pitää olla myös SEO optimoitu.

Suomessa monella alalla tämän laatuinen hakukone- ja sisältömarkkinointi on vähemmän käytettyä, koska Suomessa on rajallinen määrä sivustoja, joille on järkevää sijoittaa näitä artikkeleita. Lisäksi artikkelituotanto vaatii oikeasti kirjoittajia, ja sopimuksia näiden sivustojen kanssa. Parhaat tulokset saadaan, kun artikkelin sisältö, toivottu ja sovittu hakusana ja sivusto, jolla artikkeli julkaistaan, kaikki tukevat toisiaan. Esimerkiksi kaikki autohuollon artikkeli www.europeancars.fi sivustolla linkillä ”autohuollot Espoossa”.

Mikä on itse projektin pohjalla?

Kaiken alkuna on kuitenkin yrityksen omat tavoitteet. Yritys pyrkii yleensä myymään tuotteita tai palveluita, ja näitä tuotteita ja palveluita haetaan digitaalisilta alustoilta joillain hakusanoilla, tai kysymyksillä. Hakukoneet kuten Google tarjoavat sitten omien tietokantojensa ja toimintatapojensa mukaisesti tuloksia ihmisten hakuihin, ja parasta olisi olla saatavilla heti ensimmäisellä sivulla – ja ilman varsinaista maksullista mainontaa, ns. luonnollisissa hakutuloksissa.

Jotta me voimme toimistona auttaa yritystä näissä pyrkimyksissä, on asiakkaamme kerrottava meille SELKOSANAISESTI, mitä he haluavat myydä, ja miten ha kuvittelevat ihmisten hakevan tietoa heidän myymistään artikkeleista. Tämä keskustelu toimii aina analyysimme pohjana, ja toimii suuntaviivana kun hakukoneoptimointia aletaan oikeasti tehdä.

Hakukonemarkkinointi ja projektin kulut?

Keskimääräinen toimittamamme projekti sisältää vähintään kymmenen (10) sisältöartikkelia, yleensä kuitenkin yli 20 artikkelia. Ne ovat sisällöltään laidasta laitaan, koska niin ovat sivustotkin, jonne ne päätyvät julkaisuun, mutta tärkeintä on, että ne tukevat sekä sisällöllään että linkillään asiakasyrityksemme tavoitteitanne. Jokainen artikkeli on yksilöllinen, natiivi ja aiheeseen sekä sivustolle varmasti sopiva. Meidän kokemuksemme on tullut yli 30 vuoden aikana toimituksellisesta sisällöstä, jota tuotamme viikoittain paikalliseen kaupunkilehteen.

Tässä ei ole mitään uutta, ja olemme tehneet tätä jo vuodesta 2008 – enemmän kylläkin ulkomaille kuin Suomeen, mutta nyt 2022 alkaen myös entistä enemmän suomalaisille toimijoille eri aloilla.

Hakukoneoptimointi projekti ulkoisten linkkien kautta

Saadessamme tilauksen, teemme asiakkaalle markkina-analyysin tutustumalla yrityksen olemassa oleviin kotisivuihin, ja kysymällä asiakkaalta, heidän toivomiaan hakusanoja, sekä mitä he oikeasti haluavat myydä. Analyysiraporttimme kertoo ovatko toivotut hakusanat hyviä, ja paljonko niihin liittyviä hakuja Suomessa tehdään. Analyysi kertoo myös kilpailijoiden tilanteesta vastaavilla hakusanoilla, sekä antaa ehdotukset kenties paremmista hakusanoista.

Jokainen SEO ja hakusanaprojekti aloitetaan analyysillä, jonka kustannus on 690,00 euroa + alv 24 %, ja joka on pakollinen jokaisessa SEO projektissamme.

Analyysin jälkeen asiakas voi itse valita, millaisella budjetilla lähtee nostamaan hakukonenäkyvyyttään, ja kuinka monella hakusanalla työtä tehdään. Tämän jälkeen me annamme tarjouksen itse artikkelipuolen kokonaisuudesta, sivustoista ja aikatauluista.

Kokonaistilaus sisältää

  • analyysin nykytilanteesta sekä kilpailijoista
  • sivustovalinnat ja artikkelituotannon
  • sivustoseurannan vuodeksi kuukausittaisin seurantaraportein asiakkaalle (pdf)

Työlistaus hakusanaprojektista

  1. saamme asiakkaan tarjouksen
  2. pyydämme asiakkaalta lisätietoa, minkälaista liikennettä asiakas haluaa, ja mitkä sanat on kuviteltu olevan parhaita hakusanoja yrityksen kannalta
  3. teemme hakusana-analyysin ja samalla analysoimme yrityksen kotisivut SEO mielessä
  4. asiakas kertoo budjetin, me laskemme tarjoukset sivustoista ja artikkeleista halutuilla hakusanoilla
  5. artikkelituotanto alkaa – artikkeleiden tärkeys hakutuloksissa johtuu, siitä että hakukoneet arvostavat sivustoja, joihin viitataan muualla netissä. Ja mitä paremmilta sivustoilta viittaukset tapahtuvat, sitä arvokkaampia nämä ulkoiset viittaukset eli linkit ovat
  6. artikkelit julkaistaan sivustoille halutuilla hakusanoilla
  7. raportointi alkaa ja kestää yhden vuoden, jossa seurataan sivuston Google näkyvyyden kehitystä halutuilla hakusanoilla

Kokonaisvaltaisessa markkinoinnissa ei välttämättä kovilla markkinoilla pärjää yhdellä projektilla, vaan työ on jatkuvaa ja hakukoneoptimointi samoin. Ihmiset keksivät käyttää uusia hakusanoja, ja uusia ilmauksia syntyy, jotka muuttavat ihmisten hakutoimintoja. Yllä oleva työlistaus on läpikulku yhdestä projektista, toisaalta se voi olla myös työprosessi jatkuvassa markkinointityössä, riippuen tarpeesta, sekä yrityksen toimintaympäristöstä.

Vastaa