Sisältömarkkinointi eli content marketing on markkinoinnin ala joka on noussut yli 10-kertaiseksi viimeisen 12 vuoden aikana ainakin Google-hakutuloksissa. Kyseessä on yksinkertaisesti internetin kehityksen mukanaan tullut markkinointitapa, missä yritykset itse kehittävät sisältöään mielenkiintoisemmaksi sekä laajemmaksi, jotta Google ja sitä kautta potentiaaliset asiakkat löytäisivät yrityksen helpommin.
Samalla kun tämä sisältömarkkinointi on kasvanut nopeasti omana alanaan ja tuonut markkinoille uusia yrityksiä, on se synnyttänyt myös ns zombie-sisältöä, eli nopeasti tuotettua sisältöä, joka ei oikeasti kiinnosta ketään ja minkä kirjoittamiseen ei oikeasti ole käytetty aikaa ja ideointia.
Sisältömarkkinoinnin mukana yrityksiin on syntynyt omia brand newsroomeja eli yrityksen sisäisiä tiimejä, joissa mietitään, suunnitellaan ja tehdään sisältöä yrityksen kotisivuille ja erilaiseen sosiaalisiin kanaviin – ja näissä kirjoitetaan ja luodaan tarinoita, kertomuksia.
Suomessa tämä ala on vielä lapsenkengissään. Me olemme hyvin mukana, onhan meillä tämän digipuolen tukena printt, jonne teemme uutisia ja artikkeleita joka viikko – ja olemme tehneet jo kolmekymmentä vuotta.
KO