ER-tuki sai alkunsa jo 1980-luvun lopulla, kun yrittäjänä toimiva Kari Oksanen perusti ensimmäisen yrityksensä. Tuo ensimmäinen yritys tuli tiensä päähän konkurssin kautta muutama vuosi sitten yrittäjän eletellessä liian ruusuisia kuvitelmia työntekijöiden aktiivisuudesta ja omasta näkemyksestään – kaikesta kuitenkin oppii.
Yritys tuotti jo tuolloin paljon sisältöä markkinointimateriaaleihin, mutta vasta viimeiset vuodet ovat olleet enemmänkin sisällöntuotantoa: printtimediaan artikkeleita, videoita, suoratoistoa ja kymmeniä artikkeleita digitaalisille alustoille. Tätä sisältöä on tehty niin omiin tarpeisiin, kuin asiakkaille.
Sisällöntuotantoa tilauksesta
Miten yritykset voivat hyötyä siitä, että ne tilaavat sisällön muualta? Yksi syy on yksinkertaisesti osaaminen. Yrittäjä ei itse osaa, eikä yrityksellä ole sopivaa resurssia tekemään sisältöjä, joita nykyaikainen markkinointi yritykseltä voisi vaatia. Varsinkin jos yritys on aktiivinen tai haluaa olla aktiivinen eri sosiaalisen median kanavissa, tai löydettävissä Googlen hakutulosten kautta. Puhutaan sisällöntuotannosta, mutta puhutaan myös SEO-projekteista, eli yrityksen hakukone (Google) näkyvyyden parantamisesta. Me emme tee suoranaisesti SEO-projekteja, mutta teemme sisältöä ja linkityksiä, jotka auttavat yritystä saavuttamaan entistä korkeammat eli paremmat Google arvot, ja samalla nousemaan hakutuloksissa sellaisille sijoille, joilta niitä klikkauksia myös tulee.
Haluatko tilata sisältöä?
Jos sinulla/teillä on yritys, joka tarvitsee lisää näkyvyyttä digitaalisessa maailmassa ja Google hauissa, me voimme auttaa teitä, mutta on muutama asia, jotka kannattaa huomioida. Me löysimme tänään Facebookista hyvän listauksen, siitä mitä tarkoittaa, kun sisältöjä tilataan – miten me teemme työmme. Tämä listaus ei ole aivan 100% sama kuin mikä meillä tuli vastaan, mutta muokkasimme sitä hieman vastaamaan omaa työkuvaamme, ja samalla näyttämään teille, mistä oikeasti te meille maksatte.
- Sähköpostikeskusteluja yrityksen kanssa – useimmiten työ alkaa siitä, kun asiakas ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse. Hän on voinut saada meiltä sähköpostia, tai tullut esimerkiksi tällä sivustolle, tai jollekin muulle sivustoistamme.
- Neuvottelua yrityksen tarpeista ja budjetista – budjetti sanelee paljon, mitä me voimme tehdä. Meillä on varsin selkeät sisältöhinnat eri tilanteisiin, ja harvemmin teemme vain yhtä artikkelia tai yhtä postausta jollekin sivustolle. Teemme mieluummin kokonaisuuksia, jotka kattavat noin 10 artikkelia ja sitä kautta myös projektin kokonaispanostus on suurempi niin tilaajalta kuin meiltä
- Tarjouksen tekeminen – vaikka hinnastomme on selkeä, on jokainen projekti yksilöllinen sisältöineen ja aikatauluineen ja siksi myös tarjoukset ovat aina yksilöllisiä
- Tarjouksen pohjalta tehdään sopimus, jossa määritellään tarkemmin yhteistyöhön ehdot – useasti sopimus on selkeä ja yksinkertainen, joilloin jo pelkkä tarjouksen hyväksyminen toimii sopimuksena
- Yritys lähettää mahdolliset tarvittavat tuotteet postissa, ja ne käydään hakemassa ne postista tai tuotteet toimitetaan toimistollemme
- Tutustumme tuotteisiin ja yritykseen, sekä yrityksen kilpailijoihin sekä näiden sisältöihin
- Tuotteesta tehdään video esimerkiksi YouTubeen tai suoratoistona esimerkiksi Twitchiin sopivalla kanavalle valikoimastamme – meillä on myös useampia striimaajia, jotka voivat käsitellä tuotetta asiakkaan toivomalla tavalla
- Tässä vaiheessa kannattaa huomioida, että mikäli tuotamme videoita ja kuvia, pitää ne myös editoida ennen julkaisua
- Artikkelien tekstit ja sisällöt tuotetaan ja tarkastetaan yleensä vielä tilaajan puolelta ennen julkaisua valituissa kanavissa ja sivustoilla
- Artikkeleihin, kuviin ja videoihin tehdään tarvittavia muokkauksia, mikäli tilaaja näin toivoo – esimerkiksi artikkelituotannossa yli 95 % tekemistämme artikkeleista on julkaistu sellaisenaan, ilman muokkauksia – muokkaukset ovat yleensä kielioppiin tai muuhun selkeään tietovirheeseen liittyviä
- Julkaisu tapahtuu tilauksen ja sopimuksen mukaisesti haluttuihin kanaviiin
- Yritys saa yleenä tekemämme ja ottamamme kuvat myös omaan vapaaseen markkinointikäyttöön, kuten myös kirjoittamamme artikkelit
- Laskutus – kirjanpito – verot
Mitä enemmän teemme yhteistyötä saman tahon kanssa, sitä paremmin sisäistämme alan kilpailutilanteen ja muiden alan toimijoiden tavat. Ensimmäinen projekti on aina vaikein, varsinkin jos joudumme käymään läpi tilastoja ja sivustoja saadaksemme kokonaiskuvan, mistä on kysymys.
Olemme tuottaneet sisältöä yksittäistilauksista vuosien yhteistyöhön monella alalla, mm. rakennusteollisuus, digilaitteet, sopimuspalvelut, pelimaailmat, talousasiat ja lainat sekä sijoittaminen, autot ja tekniikka yms.