Vaikka oma työ on aikalailla sisällöntuotantoa joka päivä, emme varsinaisesti kuitenkaan tuota SEO palveluita yrityksille, joten yksinkertaisen maksuttoman SEO vinkin antaminen ei aiheuta meillä minkäänlaista tulomenetystä, kenties jopa aivan päinvastoin. Tämän kertainen ilmaisvinkki liittyy SEO työhön ja yrityksen kotisivujen löydettävyyteen ja kiinnostavuuteen.
Me olemme tehneet erinäisiä projekteja ja töitä netin parissa jo yli 20 vuotta, joten meillä on kohtuulliselta aikajänteeltä jonkin verran kokemusta. Emmekä perusta sanomisiamme pelkästään omiin kokemuksiimme, vaan luotamme myös oman verkostomme kertomiin faktoihin niin yritysmaailmojen tavoista, kuin nettimaailmasta, sosiaalisesta mediasta – ja näiden kaikkien muutoksista, joita pitää ainakin yrittää huomioida, ja samalla hyötykäyttää oman yrityksen toiminnassa.
Jos sinä esimerkiksi olet sitä mieltä, että erilaiset sosiaalisen median kanavat eivät tuota mitään yritykselle, tai että yritykselle riittää, että oma kotisivu on olemassa – ettei sitä tarvitse päivittää kuin kaksi kertaa vuodessa, eli jouluna, juhannuksena ja kenties jos ehtii niin myös vappuna.
Määrällä on merkitystä
Tänään juuri keskustelimme SEO ammattilaisten ryhmässä siitä, että sisällön määrällä on merkityksensä, ja itseasiassa suuri sellainen. Varsinkin jos yritys pyrkii nostamaan omia osuuksiaan markkinoilla, voi sisällöntuotannolla olla isokin vaikutus näkyvyyteen, mutta mikään ei tapahtu päivässä.
Olen myös lukenut siitä, että tärkeämpää on tuottaa laadukasta sisältöä, joka tarjoaa vastauksia niitä etsiville, ja ettei se määrä ole niin tärkeä, mutta tämä ei tilastollisesti kyllä pidä paikkaansa -ei ainakaan vuonna 2022.
Tilastollisesti näyttää siltä, että kannattaa tuottaa vaikka 20-30 artikkeli ensimmäisten kolmen kuukauden aikana. Lukijamäärät alkavat pienestä mutta nousevat näiden ensimmäisten kuukausien aikana hyvin, mikäli vain sisältö on kuitenkin edes jollakin tasolla. Neljännnen ja viidennen kuukauden aikana voi artikkelien julkaisumäärät pudottaa jo kolmeen artikkeliin viikossa, sillä kuudentena kuukautena artikkelitahti tasaantuu kahteen artikkeliin viikossa, mutta silloin kävijämäärät on saatu tilastollisesti jo yli 5000 tuhannen kuukausikävijän. Etkö usko? Testaa!
Sisällöntuottamisen kulut
Jos et itse osaa kirjoittaa, tai sinulla ei ole aikaa kirjoittamiselle, mahdollisuutenasi on aina tilata kirjoitukset sisällöntuottajalta. Suomessa on paljon kirjoittajia, jotka osaavat kirjoittaa alasta kuin alasta, tai opetella perusteet omasta alastanne, jotta kirjoittaminen onnistuisi. Sisällöntuottajan ei todellakaan tarvitse olla oman alasi ammattilainen, vaan kirjoittaja, joka osaa kirjoittaa sellaista sisältöä, joka kiinnostaa teidän potentiaalisia asiakkaitamme – se on aika lailla eri asia, kuin olla teidän alanne ammattilainen.
Toinen ilmainen vinkki: jos tilaat sisällön kirjoittamisen ammattilaiselta, voitte yhdessä kyllä korjata kirjoitusvirheet, mutta älä lähde kovin paljon muokkaamaan sisältöä – se ei yleensä ole hyvä reitti eteenpäin. Varsinkin, jos aiot tehdä hänen kanssaan ylläolevan yhteistyön eli tilata reilut 100 artikkelia puolessa vuodessa.
Miten se on mahdollista, miten yksi kirjoittaja voi kirjoittaa yli sata artikkelia päivässä? Koska hyvä kirjoittaja, joka tekee ammatikseen sisältöä, voi kirjoittaa hyvinkin kolme artikkelia päivässä, joten 100 artikkelia puolessa vuodessa ei ole kovinkaan mahdoton määrä, se on tavallista työtä – ja eihän yksi artikkeli ole yleensä edes kahta A4 sivua pituudeltaan.
Jaa ne kulut.. 100 artikkelia, puolivuotta, sanoisin että projektin lähtöhinta olisi 5000 euroa, mutta se voi olla hyvin myös 10000 euroa – riippuen sisällöstä, sen vaatimuksista ja kirjoittajasta. Hyvä kirjoittaja kirjoittaa tutustua aiheesta artikkelin tunnissa, ja jos tarvitsee etsiä ja hakea aluksi paljon perustietoa, riittää kun hakee aluksi paljon, ja käyttää sitä tietoa sitten koko projektin ajan. Haluatteko te siis saada tyli 5000 kävijää kuukaudessa sivuille sisällöntuottamisen kautta?
Luettavaa mielenkiintoisilta sivustoilta
Pelimaailmoja, pelejä, tietokonepelaamiseen liittyviä laitteita: bittiblogi.fi. Jos sitten silloin tällöin haluat lueskella paikallisia suomalaisia uutisia niin silloin kohteeksi voi ottaa citylehti.fi osoitteen. Jos taas olet kiinnostunut kasvumarkkinoinnista ja esimerkiksi affiliate-toiminnoista, niistä kerto growthmarketing.fi.