Tutkimus: Pelkkä mainosten survominen someen ei riitä – asiakkaan sitoutumisarvo kasvaa vuorovaikutuksesta

admin

Yrityksen kannattaa keskittyä vuorovaikutukseen ja yhteyksien luomiseen sosiaalisen median markkinointistrategiassaan, sillä se lisää asiakkaan sitoutumisarvoa, ilmenee uudesta Vaasan yliopiston tutkimuksesta.

Vaasan yliopiston kansainvälisen liiketoiminnan väitöstutkija Fang Fang Li ja professori Jorma Larimo sekä Vaasan yliopiston dosentti, professori Leonidas Leonidou Kyproksen yliopistosta ovat tarkastelleet aihetta Journal of the Academy of Marketing Science’ssa (JAMS), eli yhdessä maailman johtavista markkinoinnin alan tieteellisistä julkaisuista.

– Vaikka markkinoijat ovat ymmärtäneet laajasti tarpeen integroida sosiaalinen media mukaan yrityksen markkinointistrategioihin, suhteellisen harvat yritykset ovat tehneet sosiaaliselle medialle oman strategiansa. Useimmille yrityksille haasteena ei olekaan käynnistää markkinointikampanjoita sosiaalisessa mediassa, vaan miten käyttää sosiaalista mediaa strategisesti hyväkseen asiakassuhteiden luomiseksi ja asiakkaiden sitouttamiseksi, sanovat professori Jorma Larimo ja väitöstutkija Fang Fang Li.

Kirjoittajat haastattelivat tutkimusta varten 15 yritysjohtajaa Kiinassa, Suomessa ja Ruotsissa sekä suorittivat kaksi erillistä kyselyä liittyen sosiaalisen median markkinointistrategioihin. Ensimmäiseen osallistui 52 markkinoinnin alan johtotehtävissä toimivaa henkilöä Yhdysvalloista ja toiseen 43 sosiaalisen median markkinoinnin tutkijaa eri maista.

Yhdistettynä aineistot tarjosivat monipuolista uutta näkemystä sosiaalisen median markkinointistrategioiden sisällöstä, käsitteistä ja muodoista.

Artikkeliin lisämateriaaleineen on mahdollista tutustua lehden nettisivulla: https://link.springer.com/article/10.1007/s11747-020-00733-3

Li, F., Larimo, J. & Leonidou, L.C. Social media marketing strategy: definition, conceptualization, taxonomy, validation, and future agenda. J. of the Acad. Mark. Sci. (2020). https://doi.org/10.1007/s11747-020-00733-3