Tyydytä tai katoa

admin

Tarinat Googlen voittamisesta kuuluvat historiaan, aikaan kun Google vasta kehitti omaa toimintaansa. Nykyään kotisivujen kehittäjä tai ylläpitäjä pitää lähteä ajatuksesta, että kotisivut auttavat mahdollisia kävijöitään, mikä sitten onkaan sivuston myynti- tai palvelutavoite.

Ennenkuin luet eteenpäin, niin mitä luulet, onko Googlen tavoite saada tyytyväisiä eli tyydytettyjä asiakkaita?

Jos vastaat ”kyllä”, niin kaikki on ok, muuten voit siirtyä toisille sivustoille, sillä puhumme keskenämme väärää kieltä. Google tekee vuodessa sellaiset 100 miljardia dollaria liikevaihtoa, eli se tekee siis jotain myös oikein.

Me ja he

Muutamia vuosia sitten nettimarkkinoijat pystyivät välillä hämäämään Googlen toimintoja ja saamaan pienillä erikoistoimilla kuten 1000 ohjaussivulla paljon liikennettä omille kotisivuilleen esimerkiksi yhdeh ison tapahtuman aikana, ja sitä kautta paljon lisää myyntiä käyttämällä 301 uudelleen ohjausta – enää se ei oikein toimi. Google haluaa palvella asiakkaitaan ja tuottaa tuloksia, jotka ovat vastauksia Googlen asiakkaiden hakuihin. Sinäkin siis toimit parhaimillaan silloin kun sivustosi antaa vastauksia.

Eli kaikki ei ole kiinni sivuston Google arvoista tai sivuston koosta, jos sivusto antaa sen yhdenkin hyvän neuvon tai vastauksen, se on saanut aikaiseksi tyytyväisen asiakkaan ja mikäli sivustolle on tultu Googlen kautta, myös Google on saanut jälleen tyytyväisen käyttäjän – sivuston itsensä ei siis tarvitse olla Google rankingissä korkealla tai korkeilla statistiikka arvoilla, jos se vain pystyy palvelemaan internetin käyttäjiä, jotka ohjautuvat Googlen kautta sille sivulle.

Algoritmit

Algoritmeillä voidaan mitata erinäisiä asioita, myös nettisivustojen arvoista rakennettaessa linkkiverkostoja, mutta kyseessä on paljon muutakin.

Siinä missä meidänkin asiakkaat usein optimoivat omia linkkisijoituksiaan, Google ratkaisee monia ongelmiaan monimutkaisilla algoritmeillaan. Google myös kehittää koko ajan omia AI-ratkaisujaan ja sen tietokannat oppivat koko ajan lisää, automaattisesti, itsenäisesti.

Google ei ole vastustaja, eikä välttämättä ystävä, mutta jokaisella kotisivulla ja Googlella on sama, yhteinen tehtävä – internet käyttäjän auttaminen.

Google ranking

Googlella on esimerkiksi Rank brain, joka analysoi sivustoja ymmärtääkseen sivustojen tarkoituksen. Mitä parempi sivusto on tarjoamaan oman tarkoituksensa mukaista sisältöä, sen paremman arvon se Googlelta saa.

Linkit

Sivustoilla tulisi olla kolmenlaisia linkkejä: sisäiset linkit, ulkoa tulevat linkit ja ulos lähtevät linkit. Tulevat linkit olisi tarkoitus saada ns. hyviltä, Googlen arvostamilta sivustoilta. Todellisuudessa vain noin 28% kaikista linkeistä aiheuttavat mitään merkitystä sivuston kokonaisarvoon.

Tyydytä kävijäsi

Jos tuotat sellaista sisältöä sivustollasi, joka tyydyttää kävijöitäsi, olet oikealla tiellä. Mikä siis on omalla toimialallasi sitä tyydyttävintä sisältöä? Mistä voisit löytää ideoita vastaavan sisällön tuotantoon ja miten yleensäkään voisit kehittää oman sivustosi vetovoimaa – me voimme auttaa.

Sisäpuoliset ja ulkopuoliset

Sinä olet tietenkin omalla sivustollasi sisäpiiriläinen, ja nettivierailija on ulkopuolinen. Jos saat ulkopuolisen olemaan sivustollasi yli kaksi minuuttia ja vierailemaan parillakin sivulla, hänestä saattaa tulla sisäpuolinen, sisäpiiriläinen. Jos esimerkiksi oma sivustosi on ”ohut” eteenpäin heittävä sivusto, ovat kävijäsi ulkopuolisia, mutta jos tuotat vaikka vedonlyöntivihjeitä ja uutisisältöä luettavaksi, kävijäsi voivat nopeasti olla sisäpiiriläisiä, mutta se vaatii, että sisältö on aktiivisesti päivittyvää ja ulkopuolisista kävijöistä syntyy sisäpiiriläisiä.

Avainsanat

Siinä vaiheessa kun mietit oman sivustosi markkinointia, tulee päättää myös millä avainsanoilla, keywords, tulee tukemaan markkinointia. Avainsanoja nimittäin käytetään sitten omilla sivustoilla, sekä linkkien sivustoilla mahdollisuuksien mukaisesti.

Alkoiko kiinnostaa? Jos näin teki, ole yhteyksissä ja jutellaan lisää.