Yrittäjä: ole tarkkana mitä ostat tilatessasi sisältömarkkinointia ja SEO palveluita

admin

Viime vuodet netin sisältömarkkinat ovat kuumentuneet entisestään. Tämä johtuu muun muassa siitä, että tietoa yksinkertaisesti haetaan nykyään entistä enemmän itse – ja silloin haun apulaisena käytetään hakukoneita kuten Google ja Bing – ja on niitä muitakin. Näistä suurin (ja kaunein) on Google, jonka toimintaperiaatteiden perusteella monet tämän hetken sisältömarkkinointi ja hakukoneoptimointi ajatukset ja työtavat ovat luotu – ja yrittäjille tätä kaikkea myydään mitä hienommilla termeillä ja lyhenteillä, jotka useimmiten tulevat englanninkielestä, ja amerikkalaisilta – puhutaan hakukonemarkkinoinnista ja siitä, että yrityksen tarjoamat tuotteet ja palvelut olisivat paremmin löydettävissä netin miljoonista sivustoista.

Mekin olemme tällä omalla sivustollamme antaneet maksutta pieniä neuvoja yrittäjille ja kotisivun sisältöjen laatijille, miten ne kotisivut saisi löytymään paremmin netin hakukoneissa. Me olemme tehneet töitä sisällön parissa netissä jo yli 20 vuotta! Olemme tänä aikana tuottaneet sekä kotisivuja, sosiaalisen median sivuja ja ryhmiä. Luoneet kilpailuja, ja tehneet mainoksia niin sosiaalisessa mediassa kuin Googlessa – tarpeen mukaan, selvin tavoittein – tai sitten vain testaten, mikä toimii sillä hetkellä. Markkinoinnissa ja mainonnassa kun mikään ei välttämättä toimi toista kertaa, joka kertaalleen jo ehti toimia.

Yrittäjä ole tarkkana

Meidänkin sähköpostiin on välillä tullut hauskoja tarjouksia, tai olemme saaneet kuraan niskaamme omien viestiemme vastauksena – ja tiedämme 100% varmuudella, että monet yrittäjät, jotka tilaavat erilaisia SEO ja SEM ja hakukoneoptimointi ja sisältömarkkinointi palveluita, eivät tiedä yhtään mitä ovat tilaamassa ja keneltä. Suomenkin markkinoilla on kyllä paljon alan rautaisia ammattilaisia, mutta markkinoilla on myös vuosia toimineita palveluntarjoajia, jotka luulevat tekevänsä hyvää jälkeä, mutta joilla ei oikeasti ole mitään käsitystä, mitä ovat tekemässä, miten ja miksi. Yhden Google-videon ja ilmaisen hakukoneoptimointikurssin jälkeen ei kannata lähteä kovaan ääneen tarjoamaan palveluitaan yrityksille – valitettavasti kuitenkin hyvät myyjät myyvät vaikka hiekkaa saharaan, ja jos homma ei toimi, samat myyjät ja konsultit löytävät hyvän syyn jostain muualta, kuin omasta toiminnastaan.

Me olemme tehneet sisältöä kauan – me olemme kirjoittaneet tarinoita jo 80-luvulla, mutta vielä näin 2022:kin me opimme koko ajan uutta hakukoneiden parissa, miten ne toimivat, ja miten Google toimii, ja miten ne muut hakukoneet toimivat. Mitä tarkoittavat erilaiset saatavilla olevat metriikat, ja miten on hyvä tietää yleisestikin maailmantilanteessa, ja mitä muut tekevät – asioita ei aina voi oppia yksin, vaan tarvitaan toisia osaajia kertomaan, miten edetä.

Jopa osa meidän omasta tekstistämme saattaa olla jo nykyaikana vanhentunutta osittain, mutta pääasia, eli se yrityksen kotisivun todellinen sisältö ja sen tärkeys ei koskaan muutu itse myynnin kannalta – mutta se, miten ihmiset saadaan huomaamaan se sisältö, tulemaan sivustolle ja vielä ostamaankin, ovat asioita, joita mekin opimme koko ajan lisää.

Varoittava esimerkki:

En halua kertoa mitään nimiä, mutta eilen illalla törmäsin LinkedInissä tarinaan yrityksestä ja yrittäjästä, joka kertoi omasta palvelustaan. Hän tuottaa sisältöpalveluita, hakukonemarkkinoinnin ja SEO:n sukuisia palveluita yrityksille parantaakseen näiden hakukonelöydettävyyttä. Hän kertoi oman bloginsa toimivan esimerkkinä hänen palveluistaan, ja mallisivuna jota hän on tehnyt kaksi vuotta samalla tavalla kuin mitä hän auttaa asiakkaitaan. Näiden kahden vuoden aikana hänen toimintansa oli saavuttanut näennäisesti kivan määrän lukukertoja ja kävijöitä, mutta tarkemman tarkastelun kautta kävi ilmi, ettei tällä palveluntarjoajalla ole mitään käsitystä, mitä hän oli tekemässä. Hän kyllä teki oikeita asioita, mutta niillä ei saavutettu sellaisia tuloksia, joita yritysten pitäisi oikeasti saada maksaessaan tällaisesta palvelusta. Mutta tässä tuleekin se ongelma: jos yrittäjä ei tiedä, mitä hän on ostamassa, mistä hän tietää, mitä hänen pitää ostaa ja vielä, paljonko siitä pitää maksaa? Jokainen hakutulos nimittäin ei ole samanhintainen, ja mitä tiukempaa hakuun lähtee kilpailemaan, sitä kalliimmaksi tulee olla sielä TOP10 sijoilla pidemmän aikaa – siihen ei nimittäin riitä pelkästään hyvän sisällön tekeminen, joskin se auttaa paljon.

Pienenä esimerkkinä tällä sivustolla vieraili viime vuonna noin 12 000 eri vierailijaa, ja luetuin sivu ei ollut yksikään yrittäjän apulaisjuttu, vaan tämä netin nopeustesti- sivu. Fonttivalinnoistakin kävi lähes 2000 lukijaa lukemassa.

Kuitenkaan tämä ER-tuki ei ole meidän omassa palvelussamme sivusto, jolle ajaisimme säännöllisesti isoja määriä kävijöitä – toivomme että tänne silloin tällöin osuu vieraaksi myös yrittäjiä, joiden ajatuksiin saamme itämään uusia ideoita ja, joista joskus syntyy myös tilaus meidän suuntaamme. Tämän kertaisen kirjoituksen aiheena oli vain, että miettikää ensin, mitä haluatte, ja lähtekää sitten katsomaan ja etsimään itsellenne toteuttajaa. Hakukoneoptimoinnissa kun on monia reittejä eteenpäin, ja tulokset tulevat useimmiten vasta vähän ajan päästä kun työt ovat aloitettu – ja niin se vanha sanonta, tämäkään työ ei ole mikään kerrasta valmis, vaan tätä pitää jatkaa eteenpäin samalla tavalla kuin yrityksen toimintaan pitää jatkaa päivä kerrallaan eteenpäin, mutta suunnitelmat voidaan tehdä vaikka kuinka pitkälle.